Lukijalta: Miksi yhden suojatien tekeminen vie Espoossa liki kaksi vuotta?

Niittykummussa odotellaan Merituulentien ylittävää suojatietä kauppakeskus Niityn kohdalle. Sirkku Aalto

Niittykumpuun tehtiin liikekeskus kadun varteen. Katua pitkin kulkevat bussit ja bussipysäkki on myös kadun toisella puolella. Ihmiset tulivat bussilla kauppaan, mutta sinne olisi pitänyt mennä kadun yli. Koska kadun ylitys on vaarallista, niin Espoo teki siihen aidan, ettei siitä pääse kadun yli.

Asiakkaat ja ehkä kauppiaatkin toivoivat silti suojatietä. Espoo kuuntelikin heitä ja alkoi suunnitella. Pitkän suunnittelun jälkeen katusuunnitelma valmistui ja ehti aikanaan myös lautakuntaan. Siellä se hyväksyttiin syyskuussa 2019.

Sitten se suojatie pitää tietysti rakentaa. Kaupunki ei itse taida rakentaa enää juuri mitään. Kului vuosi, kun asiaa valmisteltiin ja etsittiin urakoitsijaa. Lopulta nyt loppukesällä 2020 löytyi pienurakoitsija, joka ei nyt kuitenkaan moneen viikkoon ehdi aloittaa työtä.

Tämän suojatien tekemistyön arvioidaan kestävän kaksi kuukautta, kerrottiin Länsiväylän uutisessa syyskuun alussa. Sitten pääsee bussipysäkiltä kauppaan. Pari vuotta on tähän hankkeeseen mennyt aikaa ja byrokratiaa.

Onko suojatien tekeminen tällaisen byrokratian takana ja miksi näin pieneen turvallisuustyöhön tarvitaan näin pitkä aika? Eikö Espoossa tällaista pientä parannusta saada, voida, haluta tai osata tehdä nopeasti ja joustavasti?

Vaatimaton suojatie on maalattu seepraraidoitus kadun poikki ja kaksi liikennemerkkiä. Eikö tällaista työtä saa tehtyä alle viikossa, jos on halua tai vastuullisuutta? Hienompi suojatien ratkaisu on reunakivillä erotettu keskisaareke ja pieni kadun levennys. Ei siihenkään mene viikkoa kauempaa, kun työtä tehdään joka päivä.

Kadun ylittäminen on toki vaarallista ja siksi tarvitaan oikeissa paikoissa suojateitä. Kaikkien katujen yli mennään, jopa Helsingissä Mannerheimintien!

Kari Sipilä, Espoo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu