Lukijalta: Olen sairastanut diabetestä liki 30 vuotta, mutta Espoossa minun olisi pitänyt mennä hoitajan luo kuulemaan, miten toimia sairauden kanssa

Soitin maanantaina 28. syyskuuta Espoon terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Kiitettävästi vastasivat tiistaina 29. syyskuuta kello 11. Eli vastausaika vajaa vuorokausi. Se on hyvä.

Olisi pitänyt mennä laboratorioon huhtikuussa. Koronan takia menen vasta lokakuussa labraan. Ajattelin ennakoida ja tilata lääkäriajan, jotta saan sen tämän vuoden puolelle. Ei onnistunut.

Olen 72-vuotias diabeetikko, jolla on ollut diabetes 45-vuotiaasta. Olisi pitänyt mennä ensin hoitajalle kuulemaan miten pitää diabeteksen kanssa toimia. Koen sen täysin turhaksi.

Mutta se on käytäntö kuulemma Espoossa. Ok, otetaan aika. En saanut aikaa, koska hoidan tyttäreni poikia ja voin mennä vain maanantaisin tai tiistaisin. Ei löytynyt vapaita aikoja, koska varauskalenteri loppui lokakuun puoliväliin. Siis kalenteriaikoja vain kaksi viikkoa? Miksi?

Kehotettiin soittamaan uudestaan myöhemmin. Tällä tavalla soittojonossa on odottajia yhä enemmän.

Soittanut hoitaja oli hyvin ystävällinen eikä hermostunut vaikka minä hermostuin kyllä. Kiitos siitä. Hän olisi varannut minulle lääkäriajan, kun sanoin että sehän menee ensi vuodelle, kun joudun odottamaan hoitaja-aikaa. Ei ollut lääkärilläkään kalenteria myöhemmälle.

Olen todella tuohtunut tästä. Ei pääse kuin koronatestiin, jonne en päässyt heinäkuussa sinnekään vaan piti mennä yksityiselle.

Kai on pakko siirtyä yksityiselle lääkärille, kunhan saisi edes labrat kunnalliselta.

Hilkka Lehtelä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu