Luin suunnitelmasta, että Länsiväylälle tulisi jopa 12 peltipoliisia ja muillekin Helsingin sisääntulomoottoriteille useita (LV 24.–25.10.). Minusta tässä mennään jälleen väärään suuntaan.
Lisäämällä kieltoja ja rajoituksia autoilijoille tehdään ajamisesta entistä stressaavampaa, kun esimerkiksi nopeusrajoitukset useilla osuuksilla ovat tiehen nähden liian alhaisia. Jos näitä liian alhaisia rajoituksia vielä täydennetään peltipoliiseilla, ei kysymys voi olla liikenneturvallisuuden parantamisesta vaan rahan keräämisestä autoilijoilta ja auton käyttäjien kiusaamisesta.
Unohdetaan myös se, että liian alhaiset nopeusrajoitukset aiheuttavat Suomessa vuosittain satojen miljoonien eurojen kustannukset johtuen lisääntyneistä matka-ajoista.
Länsiväylälle kuuluisi Kehä II:n liittymästä länteen 100 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Tie on erinomainen ja osin melusuojattukin. Samanlainen liian tiukka rajoitus on Tuusulanväylän 80 km/h Kehä III:lta etelään päin.
Hyvänä asiana pidän Ykköstielle tulevia muuttuvia nopeusrajoituksia Kehä III:lta aina moottoritien loppuun saakka Helsinkiin päin. Nopeus pidetään arvossa 100 ellei ruuhka tai todella kehno sää edellytä 80 km/h nopeutta. Myöskin eri ajokaistoille erilaiset rajoitukset on hyvä asia. Tämäntapainen järjestely on autoilijalle mielekäs eikä silloin tarvita peltipoliisejakaan.
Ylipäätänsä peltipoliiseista Suomessa pitää poistaa puolet ja asentaa loput sellaisiin paikkoihin, joissa niistä todella voisi olla hyötyä liikenneturvallisuudelle eli esimerkiksi risteysalueille ja koulujen läheisyyteen, mutta ei keskelle maaseutua hyvälle tieosuudelle. Peltipoliisit tulee maalata räikeillä väreillä ja niitä ennen tai niiden kohdalla tulee olla nopeusrajoitusmerkki, kuten Ruotsissa on käytäntö.
Esa Sairio