Lukijalta: Peltipoliisit ovat tällä hetkellä paras vaihtoehto

Esa Sairio kirjoitti, ettei Länsiväylälle tarvita peltipoliiseja. Ongelmana Suomen maanteillä ja myös pääkaupunkiseudun, ja miksei myös muiden asutuskeskusten, sisääntuloteillä eivät ole peltipoliisit tai liian alhaiset nopeusrajoitukset vaan ennemminkin juuri niiden puute.

Liikenneturvallisuuden valvonta Suomessa on retuperällä ja jokin liikkuvaa poliisia vastaava menettely pitää saada uudelleen aikaan turvaamaan tielläliikkujia sekä maanteillä että moottoriteillä muun muassa nopeusrajoituksista piittaamattomilta hurjastelijoilta. Tämä koskee tietysti myös pääkaupunkiseudun kehiä ja sisääntuloväyliä.

Paikalliset poliisit, joille myös teiden nopeusvalvontakin kuuluu, eivät resursseiltaan kykene hoitamaan tätä tehtävää käytännöllisesti katsoen lainkaan. Tästäkin syystä tänä päivänä huomattava osa maanteillä ajavista autoilijoista tietoisesti rikkoo olemassa olevia nopeusrajoituksia ja myös esimerkiksi väliaikaisia työmaakohtaisia alennettuja nopeusrajoituksia. Oma kiire on näille kaahaajille tärkeämpää kuin yleinen liikenneturvallisuus.

On tyhjänpäiväistä väittää, että yhteiskuntataloudelliset kustannukset nousevat, jos matka-ajat pitenevät nopeusrajoitusten myötä. Jos liikenneturvallisuudesta piittaamaton autoilija ehtii työpaikalleen puoli minuuttia aiemmin kuin naapurinsa, joka ajaa rajoitusten mukaisesti, niin tämä tuskin vaikuttaa yhteiskunnan talouteen yhtään mitenkään.

Haitariliikettä liikenteessä syntyy erityisesti juuri niiden autoilijoiden toimesta, jotka eivät piittaa voimassa olevasta nopeusrajoituksesta, mutta jarruttavat silmänpalvojina aina peltipoliisin kohdalla. Mikäli kaikki ajaisivat nopeusrajoituksen mukaisesti niin mitään tällaisia ilmiöitä ei esiintyisi. Liikenneturvallisuus siis paranisi, jos nopeusrajoituksia kunnioitettaisiin. Koska näin ei käytännössä ole, on tarpeellista tehostaa valvontaa ja peltipoliisit ovat muiden resurssien puuttuessa tällä hetkellä se paras vaihtoehto. Ilman tunnuksia olevat poliisiautot olisivat vielä parempi vaihtoehto yhdessä satunnaisissa paikoissa toimivien tutkapartioiden kanssa.

Sisääntuloteiden ja kehäteiden nopeusrajoitukset on epäilemättä harkittu juuri niiden liikennemäärien ja turvallisuusriskien perusteella. Kaikki ehdotukset niiden korottamisesta omien ajotottumusten vuoksi ovat perusteettomia ja selkeästi vastuuttomia.

Timo Erno

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut