Lukijalta: Peltipoliisit eivät ole lisänneet peräänajoja Kehä I:llä

Automaattinen liikennevalvonta otettiin käyttöön Kehä I:llä vuonna 2016. Sanna Jompero

Nimimerkki K.Y.Syvä tiedusteli Länsiväylän Areenalla poliisin mahdollisia tilastoja peräänajoista ja liian suurien nopeuksien aiheuttamista kolareista Kehä I:llä. Viime vuosikymmenen alussa, vuosina 2011–2013 Kehä I:llä tapahtui vuosittain lähes 250 sellaista liikenneonnettomuutta, jotka tulivat poliisin tietoon. Näistä noin joka kymmenes johti henkilövahinkoon. Lähes puolet kaikista onnettomuuksista oli peräänajo-onnettomuuksia. Näistä puolestaan karkeasti noin puolet oli peräänajoja jarruttavaan ajoneuvoon.

Poliisin automaattinen liikennevalvonta otettiin Kehä I:llä käyttöön vuonna 2016. Tiedot poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista eivät tue peräänajojen merkittävää lisääntymistä automaattivalvonnan myötä. Vuosina 2017–2019 onnettomuuksia on tapahtunut aiempaa vähemmän, vuosittain noin 170. Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien osuus kaikista onnettomuuksista on pysynyt kuitenkin lähes ennallaan. Peräänajojen osuus onnettomuuksista on vähentynyt, mutta jarruttavaan ajoneuvoon osumisten osuus on hieman kasvanut aiemmasta.

Espoon alueella onnettomuuksia tapahtui viime vuosikymmenen alussa vuosittain lähes 50, joista noin joka viides johti loukkaantumiseen. Peräänajojen osuus onnettomuuksista oli reilu kolmannes. Viime vuosien aikana onnettomuuksia on ollut vuositasolla enää reilu kymmenen, mutta loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia on suhteellisesti tapahtunut hieman aiempaa useammin. Peräänajojen osuus kaikista onnettomuuksista on pysynyt samana, samoin jarrutusperäänajojen osuus kaikista peräänajo-onnettomuuksista.

Edellä mainittujen vertailuvuosien välillä Väyläviraston tietojen perusteella keskimääräinen vuorokausiliikenne Kehä I:llä on lisääntynyt noin 15 prosenttia.

Kuluvan vuoden tammi-syyskuun aikana tapahtui yhteensä 84 onnettomuutta, joista loukkaantumiseen johti 18 eli noin viidennes. Kuukausitasolle suhteutettuna onnettomuudet ovat tänä vuonna olleet viime vuosia harvemmassa, mutta henkilövahinkoon johtaneet tapaukset ovat hieman yleistyneet edellisvuosista. Tämä selittynee ainakin osittain uuden tieliikennelain mukanaan tuomalla uudistuksella, jonka mukaan poliisi ei ole velvoitettu saapumaan onnettomuuspaikalle, jos kyseessä on peltikolari eikä henkilövahinkoja ole syntynyt.

Siitä, kuinka suuri osuus onnettomuuksista on aiheutunut liian suuresta ajonopeudesta, ei poliisilla ole tarjota tilastotietoja.

Mika Sutela , tietoanalyytikko, dosentti , Helsingin poliisilaitos, liikenne- turvallisuuskeskus ; Dennis Pasterstein , ylikomisario , Helsingin poliisilaitos, liikenneturvallisuuskeskus

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut