Lukijalta: Hoitovaje Espoossa ei johdu vain koronasta

Odotan terveysaseman odotustilassa pääsyä koepalan ottoon. Toimenpide on varattu viikkoja sitten, mutta en tiedä, tuleeko se tapahtumaan vai ei. Puhelimessa ajanvaraaja on epäröinyt: tämä toimenpideaika on ehkä tarkoitettu peräpukaman poistoon. Minun näytteeni tulisi ottaa otsan ihosta. Vielä tällä kerralla kaikki menee hyvin.

Kaksi viikkoa myöhemmin odotan terveysaseman odotustilassa lääkärin vastaanottoa. Turhaan. Potilastoimistossa käy ilmi, että vastaanottoni olisi ollut talon toisessa kerroksessa. Siis täsmälleen vastakkaisessa suunnassa sieltä, minne terveysaseman eteisessä koronakysymykset esittänyt hoitaja minut ohjasi odottamaan. Lasku peruuttamattomalta lääkärikäynniltä löytää kyllä perille.

Potilastoimistossa hoitaja tulee sivulauseessa ilmoittaneeksi, että ihomuutos on vahvistunut pahanlaatuiseksi. Näin saan tietää, että minulla on syöpä. Muuta tietoa en syövästä saakaan. Varataan aika ihonpoistoon neljän viikon päähän. Lääkärille pääsee toiselle terveysasemalle viiden viikon kuluttua.

Odotan odotustilassa pääsyä ihonpoistoon. Hoitaja kutsuu toimenpidehuoneeseen. Hän kysyy: mitä varten tämä käynti on varattu? Minun ei tarvitse edes riisua takkia, toimenpidettä ei tehdä. On kuulemma varattu vääränlainen aika.

Vuonna 2018 julkaistun tutkimuksen mukaan Suomen terveydenhuollolla on maailman paras hinta-laatusuhde. Minun on vaikea uskoa, että tämä pitäisi ainakaan Espoon perusterveydenhuollossa paikkaansa. Suur-Leppävaaran terveysasemille kiireetöntä aikaa joutuu odottamaan yli viisi viikkoa, samaan aikaan vastaanotot käyvät tyhjäkäyntiä väärien ajanvarausten tai virheellisen potilasohjauksen vuoksi eikä potilas todellakaan ole tyytyväinen.

Kyllä – elämme poikkeusaikoja. Terveyspalvelut käyvät ylikierroksilla koronapandemian takia ja kaikki mikä ei ole kiireellistä, siirtyy, kunnes siitä tulee kiireellistä. Mutta ei hoitovajetta kasvata ainoastaan korona. Espoon terveydenhuollossa ainakin Suur-Leppävaaran alueella sitä näyttävät kasvattavan myös huonot käytännöt ja työntekijöille epäselvät ajanvarausprosessit, joiden vuoksi potilaan hoitoon varattu aika kuluu pelkkään virheen pahoitteluun ja uuden hoitoajan etsiskelyyn.

Potilas yhä jonossa

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.