PÄÄKIRJOITUS: Espoo alkoi syytellä Helsinkiä

Länsiväylän vt. päätoimittaja, paikallisjohtaja Karri Kannala. Arkisto/Päivi Tuovinen

Espoolaispoliitikko Markku Sistonen (sd.) ottaa voimakkaasti kantaa satamatunneliin, joka ohjaisi Länsisataman kasvavan rekkaliikenteen kokonaisuudessaan Länsiväylälle.

Helsinki haluaa keskittää satamatoimintojaan Eteläsatamasta Länsisatamaan, ja satamatunneli tarvitaan, jotta Länsisatamaan voidaan ohjata lisää autolauttaliikennettä.

Satamatunnelin alustava kustannusarvio on 180 miljoonaa euroa. Satamatunnelia käyttäisivät Länsisataman rekkaliikenne kokonaisuudessaan sekä Länsiväylän kautta ohjautuva sataman henkilöautoliikenne. Ratkaisu mahdollistaisi Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtämisen Länsisatamaan.

Helsinki haluaa satamien uudelleenjärjestelyn mahdollistavien toimenpiteiden olevan toteutettavissa kymmenen vuoden aikana.

"Sataman koko rekkaliikenne ohjattaisiin käyttämään Länsiväylää ja Kehä I:stä. Länsiväylä on jo nyt aika ruuhkainen tiettyihin aikoihin. Tällä on iso merkitys", sanoo Espoon valtuuston 1. varapuheenjohtaja Sistonen.

Sistonen näkee, että Helsinki pyrkii siirtämään Helsingin ydinkeskustan ja Jätkäsaaren liikenneongelmat Espoon puolelle. Hänen mielestään Helsingin olisi pitänyt ottaa Espoo mukaan pöytiin, joissa asiaa on viety eteen päin. Sistonen syyttää Helsinkiä itsekeskeisyydestä, mikä on kova väite yhdeltä Espoon johtavista poliitikoista. Samalla toki voi kysyä, ovatko yhteydet Helsingin ja Espoon demareiden kesken täysin poikki, jos tieto ei kerran kulje?

Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo vahvistaa, ettei asiasta ole käyty keskusteluja Espoon kanssa. Jos sellaisille tulee tarve, ehditään ne Isotalon mukaan käydä suunnittelun aikana. Isotalon mukaan yhteistyö seudullisiin liikennejärjestelyihin vaikuttavissa hankkeissa on yleensä sujunut hyvin.

Espoossa on hiljattain osoitettu syyttävä sormi useammassa asiassa Helsingin suuntaan. Sen lisäksi, että metro on ollut osasyyllinen Espoon verokertymän odotettua heikompaan kehitykseen, on Helsingistä yritetty hakea syyllistä myös länsimetron kantametroa lyhyempiin asemalaitureihin, mitkä ovat yksi syy länsimetroa uhkaavassa ruuhkautumisessa.

Voi olla niin, että ulostulot ovat osoitus siitä, että Espoon taloutta ja väestönkehitystä koettelevat haasteet alkavat puristaa päättäjien päätä.

Karri Kannala

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.