Vaaliareena: Länsi-Uudenmaan raideliikenne vaalien keskiöön

Länsi-Uudenmaan joukkoliikenne tukeutuu rantarataan. Kauklahden kaupunkirata lisää junien määrää. Junat on huollettava ja varikolle on löydyttävä paikka. Väylävirasto on julkaissut useita selvityksiä rantaradan liikenteen kehittämisestä ja sitä palvelevan varikon sijoituspaikoista.

Uudenmaan maakuntavaltuusto päätti viime vuonna Uusimaa 2050-maakuntakaavan hyväksyessään sijoittaa raskaan junavarikon Espoonlahden pohjukkaan. Kaavakarttaan viimetingassa tehty varikkomerkintä aiheutti useita valituksia Helsingin hallinto-oikeuteen.

Oikeus pohtii paraikaa valitusten perusteluja: asianosaiskuulemisten sivuuttamiset, varikon vaikutusten huomiotta jättämiset kulttuuriympäristöön, Natura-alueeseen ja viheryhteyksiin sekä asukkaiden ja yrittäjien elinoloihin. Sulfidisavi aiheuttaa vakavia ympäristöuhkia koko Espoonlahdelle. Oikeuskäsittely venynee vuosien mittaiseksi.

Uusimaa 2050-maakuntakaavan aikajänne ulottuu vuosikymmenten päähän, mutta selvitykset olettavat varikon palvelevan kaupunkirataa Kauklahteen.

Kauklahden läntisten kuntien – Kirkkonummi, Siuntio, Inkoo ja Raasepori – asukasmäärä on yli 80 000 ja nousee tulevaisuudessa. Liikkuminen ei vähene. Raideliikennettä on syytä kehittää, ratahan on pitkälti jopa yksiraiteinen.

Alueen kunnat ovat ”Hinku-kuntia” – hiilineutraaleja vuoteen 2030 mennessä. Avainasemassa ovat lämmitysjärjestelmä ja liikkuminen – raideliikenne.

Väylävirasto on selvittänyt kahta kohdetta varikolle: Espoonlahden pohjukkaa ja Vuohimäkeä Kirkkonummen asemalta länteen. Väyläviraston arvio tukee Espoonlahtea. Vuohimäkeä rasittaa yhdysraiteen hinta, 94 miljoonaa euroa. Se on kuitenkin tulevaisuusinvestointi. Vuohimäki on edullisin rakennuspaikka ja siellä ympäristövaikutukset ovat vähäisemmät.

Helsingin seudun kunnat ovat jo allekirjoittaneet vuoteen 2031 ulottuvan mal-sopimuksen – maankäyttöä, asutusta ja liikennettä koskien.

Sopimuksen mukaan alueen kunnat sopivat yhdessä paikat alueen raideliikenteen varikoille.

Rantarataa palvelevan huoltovarikon sijainnista on tehtävä puolueeton asiantuntijaselvitys.

Länsi-Uudenmaan joukkoliikenne pohjaa hiilineutraaliin raideliikenteeseen. Siksi varikot – teollisuusalueet – on sijoitettava asukkaita, yritystoimintaa, kulttuurimaisemaa ja luontoarvoja kunnioittaen.

Hannu Valtanen, metsänhoitaja, kokoomuksen kuntavaaliehdokas

Kirkkonummi

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.