Markku Piispanen Karakalliosta kirjoitti tällä palstalla postinjakelusta. Jaamme postia perusjakelussa edelleen maanantaista perjantaihin ja varhaisjakelun sanomalehtiä kaikkina viikonpäivinä. Tiistaisin ja perjantaisin jaamme postia kevennetysti, eli vain tiettyjä lähetyksiä. Kuten kirjoittaja toteaa, postia jaetaan aamusta iltaan asti. Postia jakavat myös muut jakeluyhtiöt kuin Posti, esim. kirjeen jakaneen yhtiön erottaa jakelijan tunnuksesta. Postin tunnukset ovat Posti Oy, Economy, Priority, Posti Green.
Eri tuotteilla on oma, lähettäjäasiakkaan kanssa sovittu palveluaikataulu. Sen puitteissa me lajittelemme, kuljetamme ja jaamme lähetykset vastaanottajille. Esimerkiksi jollakin tuotteella voi olla tietyksi päiväksi sovittu jakelu, toisilla tuotteilla on useamman päivän aikaikkuna eli ne ovat meillä käsiteltävänä ja jakelussa useamman päivän ajan. Nykyisen postilain vaatimus on, että yleispalveluun kuuluvista kotimaan kirjelähetyksistä (myös kortit) vähintään 50 prosenttia on oltava perillä neljäntenä ja 97 prosenttia viimeistään viidentenä arkipäivänä jättöpäivästä.
Digitalisaatio on jo pitkään vähentänyt yhä voimakkaammin perinteisen postin eli kirjeiden, lehtien ja mainosten määrää, joskin paperillekin on vielä paikkansa. Kotitalous saa nykyisin vain 3,5 osoitteellista lähetystä viikossa. Kirjemäärästä on hävinnyt 2000-luvulla sähköisen viestinnän myötä yli 60 prosenttia. Koronapandemia on lisäksi kiihdyttänyt voimakkaasti erityisesti kirjeiden määrän vähenemistä.
Postinjakelun rytmittäminen postimäärien mukaan on yksi keino, jolla pyrimme pitämään toimintamme kannattavana. Näin pystymme pitämään edelleen huolta kansalaisten ja yritysten postipalvelujen jatkuvuudesta.
Seuraamme postinjakelumme onnistumista päivittäin ja haluamme tarjota hyvät ja luotettavat jakelupalvelut kaikille asiakkaillemme.
Teemme kaikkemme hyvän laadun ylläpitämiseksi.
Tomi Huhtala
asiakaspalvelujohtaja
Posti Oy