Pääkirjoitus: Suitset hurjastelulle

Espoon kaupungilla on tavoite: erilaisten liikkumisvaihtoehtojen edistäminen yksityisautoilun rinnalla. Yhdeksi mieluisaksi vaihtoehdoksi ovat kaupunkimiljöössä nousseet trendikkäät sähköpotkulaudat.

Espoo on trendikkyydessään vielä takamatkalla, sillä sähköpotkulaudat nousivat Helsingin ja Tampereen ydinkeskustassa näkyväksi osaksi kesäistä katukuvaa jo muutama vuosi sitten.

Laudat ovat kuitenkin löytäneet kotipesänsä Leppävaarasta, Otaniemestä ja Matinkylästä. Hinku viilettää huolettomasti kasvaa muuallakin Espoossa. Uusia avauksia voisi ajatella kaupungin projektipäällikkö Suvi Kajamaan mukaan myös Kilon ja Keran seudulle. Toiveita satelee muualtakin, muun muassa Westendistä.

Länsimetron jatkon valmistuminen lisää paineita länsirannikolla. Moderni kulkupeli on varmasti toimiva väline metroasemien yhteydessä. Mutta sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja tilannetajua. Tätä on peräänkuulutettu Länsiväylän Lukijan Areenassakin.

Espoolaisia on kismittänyt se, että sähköpotkulaudat jätetään huolimattomasti pitkin jalkakäytäviä ja kulkuväyliä. Kaupunki miettiikin parhaillaan uusia keinoja pysäköinnin ratkaisemiseksi.

Merkittävämpi ja kalliimpi ongelma ovat loukkaantumiset. Jorvin päivystyksessä lautojen ahkera käyttö näkyy viikoittain jo nyt.

Huojentava uutinen oli, että sähköpotkulaudoille asetettiin nopeusrajoitukset ja yökäyttöä rajoitettiin syyskuun alusta vuoden loppuun. Päivisin nopeusrajoitus on 20 ja öisin puolesta yöstä aamu viiteen 15 kilometriä tunnissa. Viikonloppuöisin laudat ovat poissa kokonaan käytöstä.

Nyt tehtiin nopea päätös, jolla toivottavasti vältetään turhat loukkaantumiset – ja säästetään veroeuroja.

Heli Koivuniemi

päätoimittaja

heli.koivuniemi@media.fi

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut