Lukijalta: Leppävaaran uimahallin prosessi ei toimi

Kuntalaisena, veronmaksajana, palvelutoiminnan osaamisen kehittäjänä ja Leppävaaran uimahallin käyttäjänä olen huolestunut.

Kuntien rahoitusvaje syvenee, ja nyt jos koskaan tarvittaisiin tehokkuutta prosesseissa. Toivon, ettei tässä kuvaamani esimerkki edusta yleisemmin toimintakulttuuria ja tilannetta muissa Espoon palveluyksiköissä.

Leppävaaran uimahallin säännöllisenä käyttäjänä kuulen asiakkaiden jatkuvaa ihmettelyä, miksi yksinkertaisilta tuntuvat asiat eivät näytä toimivan. Tarvittavat korjaukset kestävät uskomattoman kauan. Koska palautelaatikkokin on hallista poistettu ja muutenkaan ei vastauksia saa, kirjoitan tänne.

Esimerkin korjausten etenemisestä tarjoavat porealtaat.

Hallin molemmat porealtaat ovat olleet pitkään pois käytöstä. Olen elokuun alusta lähtien hallilla käydessäni viikoittain kysynyt, koska altaat avataan. Asiakasrajapinnassa toimivat, sinänsä ystävälliset ja työnsä hyvin hoitavat uimavalvojat, jotka istuvat noin viiden metrin päässä altaista, eivät tiedä vastausta.

Ensin arveltiin elokuussa, ettei niitä voi avata koronan takia. Sittemmin, kun tiukimmat rajoitukset poistuivat, vastaus oli, että hallipäällikkö on kieltänyt. Muissa Espoon uimahalleissa kuitenkin porealtaat ovat käytössä.

Ihmeteltyäni logiikkaa hallityöntekijöille he lopulta kertoivat, että altaat ovat epäkunnossa. Koska korjataan? – Ei tietoa. Koska menneet rikki? – Vuosi sitten.

Sen jälkeen tieto tarkentuu – huoltoliikkeen kanssa on riita käynnissä ja siksi altaat edelleen kiinni.

Kysymykseen, kenen päättäjän kanssa voin puhua asiasta, vastauksena on, että hallipäällikön. Mikä hänen nimensä on? Vastaus: emme tiedä, mutta sen tiedämme, että hän on lomalla.

Mieleeni tulevat seuraavat toimenpiteet, jotta prosessit hallissa saataisiin kuntoon:

Voisiko hallipäällikkö esittäytyä henkilökunnalle, kuten asiakasrajapinnassa toimiville uimavalvojille?

Henkilökunnalle pitäisi tiedottaa korjauksista ja niiden aikatauluista.

Olisi hyvä, että Espoon uimahalleilla olisi puitesopimukset paikallisten, luotettavien alihankkijoiden kanssa, jossa sovitaan muun muassa se, kuinka nopeasti viat korjataan. Sopimuksessa sovitaan korjausten maksimikesto ja tarvittavat varaosavarastot. Mikäli erimielisyyksiä alihankkijan kanssa syntyy, hoidetaan asiat tästä huolimatta kuntoon eikä anneta kuntalaisten kärsiä.

Uimahallin kunnosta vastaavan henkilön tulisi kiertää joka aamu hallin asiakastilat ja selvittää, mitä on rikki ja mitä pitäisi korjata. Nythän tämä näyttää olevan asiakkaiden vastuulla.

Terapia-altaan erillisryhmien käyttövuorojen väliin pitäisi jättää esimerkiksi 30–60 minuutin väli, jotta mahdollisimman moni kuntalainen pääsisi käyttämään terapia-allasta. Nyt peräkkäin saattaa olla useamman ryhmän varaus ilman taukoja, yhteensä jopa 5 tuntia. Tänä aikana kaikki muut kuntalaiset, lapsiperheet, kuntoutujat ja muut joutuvat seuraamaan joskus pienenkin erityisryhmän jumppaa lasiseinien takaa.

Seppo Uitto

Kommentoi