Viikonvaihteen 2.-3. lokakuuta Länsiväylässä oli artikkeli Espoon kulkukeskuksen toiminnasta. Sen lukemalla asiaan perehtymätön saa liian ruusuisen kuva tilanteesta.
Kulkukeskuksen toiminta alkoi 1.2.2021, ja käytännössä koko ajan toiminta on ollut alle sen tason, mitä vammaisten ja vanhusten palvelutoiminnalta pitäisi voida odottaa. Se on sitä edelleen.
Kyydin tilaaja joutuu jonottamaan puhelinpalveluun pitkiä aikoja. Huomattava määrä asiakkaista lopettaa puhelun, koska siihen ei vastata. Myös kuljettajilla on vaikeuksia päästä läpi kulkukeskukseen puhelimella. Edelleen aivan liian usein auto ei tule ajallaan ja asiakas myöhästyy sovitusta tapaamisesta.
Käyttäjien lisäksi Espoon vammaisneuvosto on antanut toiminnasta melko kylmäävää palautetta.
Kulkukeskuksen toimintaa pyörittää vuonna 2018 kaupparekisteriin merkitty ja meidän veronmaksajien välillisesti omistama FCG Smart Transportation Oy, joka voitti yllättäen kilpailutuksen alalla olevien ja toimintansa vuosien mittaan kuntoon harjanneiden yritysten nenän edestä. Tappiota on tehty kunnolla, ja maksajaa on turha arvuutella. Onko ylipäänsä oikein, että julkisyhteisö työntyy toimivaan liiketoimintaan väkisin mukaan, harjoittelee sitä isolla rahalla ja syrjäyttää alalla olevat yksityiset yritykset? Mielestäni ei ole.
Länsiväylän mukaan Espoon logistiikkajohtaja Kari Sirviö kertoo, että yhdeksi ongelmaksi on muodostunut se, että moni taksi ei hyväksy kyytitilauksia. Asiaa kuulemma aiotaan selvittää. Voin kertoa syyn ilman mitään selvityksiä: Liian moni keikka on taksiyrittäjälle tappiollinen johtuen alemmasta hinnasta ja sopimuksen taksiyrittäjää kyykyttävästä säännöstöstä.
Nykyinen toimija on mielestäni jo osoittanut, että ei kykene tätä hoitamaan kunnolla.
Nyt, kun kilpailutus välitystoiminnan osalta joudutaan uusimaan, on hyvä avoimesti lähteä liikkeelle niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Nykyinen toimija on mielestäni jo osoittanut, että ei kykene tätä hoitamaan kunnolla.
Katsottaisiinko niitä muitakin vaihtoehtoja aivan tosissaan?
Timo Kallioja