Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta: | Kulkukeskuksen kyytien välittäjä kilpailutettava uudelleen

Espoon kaupunginvaltuutettuna olen tämän vuoden aikana saanut runsaasti kuntalaispalautetta Espoon ylläpitämästä Länsi-Uudenmaan kulkukeskuksesta, jonka kautta välitetään Espoossa kaikki vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset taksikyydit, joita kaupunki maksaa.

Palautteessa on kritisoitu erityisesti keskukseen soittamista ja tilatun taksin odotusaikaa. Jonotusaika on soitettaessa voinut olla minuutista jopa puoleentoista tuntiin. Taksin on voinut saada nopeasti viidessä minuutissa tai taksin saapumisessa on voinut pahimmillaan mennä jopa tunti. Asiakkaan on ollut vaikea ennakoida, milloin voi odottaa saavansa palvelua. Esimerkiksi iäkäs asiakas on kaupassa käytyään yrittänyt soittaa kulkukeskukseen puoli tuntia ja kyytitilauksen onnistuttua taksin tulossakin on voinut kestää kohtuuttoman pitkään.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston (avi) tekemässä pistokokeessa paljastui, että kulkukeskuksen palvelu ei esimerkiksi täytä lain edellyttämää saavutettavuusvaatimusta. Espoon logistiikkajohtaja Kari Sirviö on luvannut, että avin esille nostamat puutteet korjataan loppuvuoden aikana.

Espoon tarkastuslautakunta suosittaa, että ”kulkukeskuksen ongelmat on ratkaistava viipymättä ja uudessa kilpailutuksessa tulee huomioida esiin tulleet epäkohdat”. Olen samaa mieltä tarkastuslautakunnan kanssa. Kulkukeskuksen kyytien välittäjän uusi kilpailuttaminen on tarpeen. Sirviö on kuvaillut kulkukeskuksen toiminnan olevan ”kohtalainen plus tai hyvä miinus”, mutta vain erinomaiset vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset taksikyydit kelpaavat espoolaisille. Vammaisjärjestöjen ja vammaisneuvoston asiantuntemusta on hyödynnettävä kyytipalveluja kehitettäessä.

Simon Elo (kok.)

kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen

Niipperi