Lukijalta: Matinkylän terveysasemalta saa edelleen hyvää hoitoa

Jorma Äikää kertoi Länsiväylässä julkaistussa mielipidekirjoituksessaan 27.10. kokemuksistaan Terveyskeskus Mehiläinen Matinkylän terveysasemalta. Mielipidekirjoituksessa esitettyjä väitteitä palveluiden alasajamisesta on syytä oikaista.

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy on vastannut alueen väestön hoidosta vuodesta 2014 lähtien. Hoidettavan väestön koko ja aseman sijainti ovat vuosien varrella vaihdelleet Espoon tarpeiden mukaisesti. Terveysaseman henkilökunta on kuitenkin pysynyt pitkälti samana. Hoidon saatavuus on ollut alusta lähtien Espoon yleistä tasoa parempi, mutta se on parantunut viime vuosina entisestään pitkäjännitteisen kehitystyön tuloksena. Asemalla panostetaan paljon henkilökunnan koulutukseen, työhyvinvointiin ja hoitokäytänteiden kehittämiseen. Hyvän saatavuuden lisäksi asiakastyytyväisyys on ollut erinomainen ja erilaiset laatumittarit kohdallaan. Asemalle on vaihtanut espoolaisia muilta terveysasemilta näiden syiden vuoksi.

Hankintalain mukaisesti väestön terveyspalvelut kilpailutettiin uudelleen kesällä ja voittajaksi valittiin Pihjalalinna. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy ja aseman henkilökunta olisivat halunneet jatkaa toimintaa, joten tieto oli pettymys. Monelta työntekijältä loppuu useamman vuoden ajan kestänyt työsuhde varsin äkillisesti. Osa terveysaseman henkilökunnasta on päättänyt siirtyä muihin töihin jo ennen sopimuskauden loppumista. Muuntuneeseen henkilöstötilanteeseen on kuitenkin kyetty reagoimaan ja terveysasema pystyy takaamaan hyvät terveyspalvelut alueen väestölle myös loppuvuoden osalta.

Terveysasemalle hakeudutaan aina puhelimitse. Puhelimessa sairaanhoitaja tekee lain mukaisen hoidon tarpeen arvion ja varmistaa, että asiakas saa hänelle parhaiten soveltuvan hoitomuodon mahdollisimman lyhyellä viiveellä. Tämä voi joskus tarkoittaa, että vastaanottoa ei tarjota ensimmäisessä kontaktissa, mikäli hoito kannattaa aloittaa esimerkiksi tarkentavilla tutkimuksilla tai vaivan luonnollista etenemistä on syytä ensin seurata. Hoidon voi tietyissä tapauksissa toteuttaa lääkärin sijasta myös esimerkiksi fysioterapeutti, sairaanhoitaja tai potilas itse.

Täysin kiireettömissä asioissa aika voi nykytilanteessa mennä viikkojen päähän. Hoidon saatavuus vastaa kuitenkin Espoon muiden asemien tilannetta, joten alueen väestön palvelut eivät ole heikommat kuin muualla, vaikka eroa aikaisempaan palvelutasoon onkin. Toivomme väestön ymmärtävän, että muuttavassa tilanteessa joudumme aiempaa tarkemmin varmistamaan, että ajat riittävät äkillistä ja kiireellistä hoitoa tarvitseville potilaille ja kiireettömissä asioissa odotusajat ovat nyt pidempiä.

Terveysaseman puhelinpalvelu on auki kuten aikaisemminkin eli arkisin kello 7–16.

Palvelutuottajan vaihtuessa saattaa esiintyä tilanteita, joissa palveluketjut eivät ole yhtä sujuvia kuin normaalisti. Jatkuvuus pyritään kuitenkin takaamaan teknisten toteutusten ja hyvien hoitosuunnitelmien avulla.

Patrik Währn

johtava lääkäri

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut