Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta: | Raideliikenteessä on monia etuja

Esa Sairio kirjoitti Länsiväylässä 23.–24.10., että tunnin junaa ei tarvita Turkuun eikä muuallekaan.

En ota kantaa tähän tunnin juna -juttuun. Se saattaa olla kauppa-, asunto- ja/tai työvoimapoliittinen mielipide kaavaillun radan varren kunnilta.

Mutta olisin vankasti tukemassa raideliikennettä. Varmasti molempia tarvitaan, sekä raideliikennettä että maantieliikennettä. Molempia tulee kehittää. Lentoliikenne pk-seudun ja lähikaupunkien välillä on jo kannattamattomana lopahtanut, tai se toimii enää tukiaisten varassa ja ulkomaisten halpalentoyhtiöiden suorittamana.

Raideliikenteessä on etuja, joita ei saa dissata:

Nopeus: Nykyinen raidekalusto on modernia ja pystyy monelta osin yli 200 kilometrin tuntinopeuteen, vaikka rata ei aina pystykään. Siksi ratoihin pitää panostaa.

Päästökysymys: Nykyjunat ovat pitkälle sähköistettyjä.

Kapasiteetti: Yhdessä superjunassa (IC 27 23.12.2016) Helsinki–Rovaniemi oli 1 500 asiakaspaikkaa. Tyypillisessä joka päivän Intercity-junassa on 500 asiakaspaikkaa. Nopeassa Pendolinossa (Sm3) on 262 asiakaspaikkaa.

Mukavuus: Junassa pystyy liikkumaan ja jaloittelemaan, vaikkapa käymään ravintolavaunussa syömässä, juomassa tai vessassa.

Ei turvatarkastuksia: Ei vyötä pois, ei kenkiä pois, ei läppärin levittelyä, ei omaisuuden tullaamista.

Mahdollisuus omaan hyttiin.

Mahdollisuus yöjunassa makuuhyttiin, myös perheelle.

Auto junassa: Esimerkiksi hiihtoreissu!

Suoraan perille: Yleensä kaupungin keskustasta toisen paikkakunnan keskustaan.

Näissä asioissa raideliikenne on ylivertainen.

Jos lähden Rovaniemelle, niin varmasti lähden junalla, en lentokoneella. Linja-autolla tai omalla autolla 830–860 kilometriä – no eipä jaksa millään.

Ja vielä espoolaisena ja rantaradan varrella asuvana: Lähijunaliikennettä pitää kehittää ja säilyttää. Ilmeisesti kaupunkirata Leppävaara–Kauklahti onkin nytkähtänyt eteenpäin.

Pekka Suuronen

Espoo