Lukijalta: | Espoo on joukkoliikenteen kehitysmaa

Nyt kun hallituskin on päättänyt ryhtyä mittaviin päästövähennyksiin, niin luulisi, että joukkoliikenneyhteydet olisivat täällä etujoukoissa Espoossa kunnossa, mutta ovatko?

Olen usein kuullut sanottavan, että toimiva joukkoliikenne vähentää hiilidioksidipäästöjä ja on kai kaikissa hiilijalanjälkitesteissäkin yhtenä kysymyksenä, kuinka paljon käytät joukkoliikennettä vuodessa.

On kirjoitettu paljon pientalovaltaisten alueiden suorista tai nopeista yhteyksistä työpaikkakuntaan Helsinkiin, mutta en tässä puutu niihin, vaikka parannettavaa olisi, vaan enemmänkin Espoon sisäisiin yhteyksiin.

Jos lapsi käy perjantaina Tuomarilasta Tapiolaan tai Suurpeltoon hipoissa, jotka vierähtävät yli kello 21:n, niin mitenköhän hyvin hän pääsee kotiin?

Jos vaikka käy niin, että lapsi ei ehdi kello 21.50:n paikkeilla tulevaan bussiin, niin hän joutuu odottamaan tunnin seuraavaa bussia. Näillä keleillä se on ihan liikaa, ja olenkin aina joutunut hakemaan lapsen autolla kotiin. Tämä ei ole minun käsitykseni toimivasta joukkoliikenteestä.

Espoossa ei tunnetusti ole kaupungin sisällä toimivaa joukkoliikennettä toisin kuin naapurikunnissa Helsingissä ja Vantaalla, joissa olen myös asunut. Esimerkiksi Helsingissä mistä tahansa Helsingin reunamilta menee vähintään 20 minuutin välein busseja keskustaan ja ruuhka-aikoihin jopa alle 10 minuutin välein.

Vantaalla, jota espoolaiset usein nenänvarttaan pitkin katselevat, kulki 1990-luvulla hiljaisimpinakin aikoina Myyrmäen ja Tikkurilan välillä ainakin kaksi bussia tunnissa. Ruuhka-aikoina meni 4–6 bussia tunnissa, mikä on enemmän kuin junia Kilosta Leppävaaraan.

Espoo on siis pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehitysmaa. Mistäköhän johtuu? Syyn ei pitäisi ainakaan olla se, etteikö täällä olisi varaa, kun keskipalkat Vantaaseen verrattuna ovat yli tuhat euroa korkeammat.

Onko syy sitten se, että espoolaiset ovat tottuneet viemään omat pilttinsä ja kullannuppunsa aina ovelta ovelle harrastuksiin? Tämä oli varmaan ihan ymmärrettävää, kun kaupungissa oli vähän asukkaita, mutta nykyisin se aiheuttaa ruuhkia ja turhaa melua sekä hiilidioksidipäästöistä. Lisäksi tämä rajaa vähävaraisten lapsien mahdollisuuksia harrastaa hiukankin harvinaisempia lajeja, jos perheessä ei ole autoa tai vanhemmilla ei ole rahaa tai aikaa aina viedä lasta viereiseen kaupunginosaan.

Meidän pitäisi saada sisäinen joukkoliikenne kuntoon niin, että joka alueelta olisi yhteydet vähintään isompiin palvelukeskuksiin.

Perheen isä

Espoo

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut