Olen kunnallisten terveyspalveluiden suuri ystävä ja niiden puolestapuhuja.
Kannatan myös kaikkien kolmen toimijan – julkisen, yksityisten ja kolmannen sektorin – resurssien tehokasta yhdistämistä palvelemaan kansalaisia.
Espoon kaupunki näyttää kuitenkin hairahtuneen hammaslääkärinpalvelujen ulkoistamisessa.
Olen saanut nauttia – ja saan parhaillaan – hyvistä työterveyspalveluista, joten minulla on vertailukohtaa useiden eri yksityisten palveluntarjoajien terveyspalveluista.
Helsingissä syntyneenä olen asunut pääkaupunkiseudulla eri alueilla ja käyttänyt sekä Helsingin, Vantaan että Espoon kunnallisia terveyspalveluita rinnan yksityisten työterveyspalvelujen kanssa, aina tilanteen mukaan.
Kunnan terveyspalveluiden taso on Suomessa korkea. Erityiskiitoksen ansaitsee hammashoito, jonka laatu on minun elinikäni aikana parantunut huimasti.
Kunnan palvelujen ongelma on resurssien vähäisyys, joka konkretisoituu asiakkaalle vaikeana tavoitettavuutena ja pikinä jonoina.
Minulta lohkesi pari viikkoa sitten hammas. Espoon kaupungin verkkoajanvaraus ei tässä tapauksessa toiminut, joten soitin ajanvaraukseen, josta parin päivän kuluttua soitettiin takaisin.
Yllätyin, että kaupunki tarjosi heti kättelyssä yksityistä palvelua. Omia resursseja ei kuulemma ollut. Sain sitten heti puhelun jälkeen kännykkääni tekstiviestin, joka sisälsi ostopalvelutunnuksen yksityiseen hammashoitoon.
Ostopalvelu oli rajoitettu neljään palveluntarjoajaan, joista kolme oli Coronarian palvelupisteitä.
Soitin Coronaria Tilkan hammashoidon ajanvaraukseen. Asiakaspalvelija löysi noin viikon päähän minulle sopivan loppuiltapäivän ajan. Mutta kun löydettyä aikaa alettiin vahvistaa, Coronarian asiakaspalvelija ilmoittikin, että koska teillä ei ole Helsingin kaupungin palveluseteliä vaan Espoon kaupungin ostopalvelumääräys, emme voikaan tätä aikaa teille varata.
Koetin kysellä syytä tähän käänteeseen. Asiakaspalvelija ei suostunut syytä kertomaan. Vastaus vain oli, että se nyt vain on näin. Pyysin asiakaspalvelijan esimiestä soittamaan minulle.
Seuraavana päivänä (tietysti kesken työpalaverin Teamsissa) Coronarian esimies soitti minulle. Syytä siihen, että espoolaisen ostopalvelu ei kelvannut, ei selvinnyt. Sain vain tietää, että Coronarian nimen alla työskentelevillä hammaslääkäreillä on erilaisia sopimuksia. Siksi kaikki hammaslääkärit eivät voi palvella esimerkiksi Espoon ostopalveluasiakkaita.
Minun viestini Espoon terveydenhuollon päättäjille kuuluu: vaatikaa, että saatte palveluntarjoajan kaikki resurssit käyttöön, kun teette sopimuksen yksityisen palveluntarjoajan kanssa.
Kuntalainen ei halua jakoa vuohiin ja lampaisiin yksityisen palveluntarjoajan omituisten sisäisten sopimuskäytäntöjen takia.
Harri Erämetsä
valtiotieteiden tohtori
Espoo