Lukijalta: | Miten meillä on varaa ajaa busseja tyhjinä pääkaupunkiseudulla?

Kuinka kauan meillä on varaa ajattaa yhtaikaa satoja tyhjiä HSL:n busseja pääkaupunkiseudulla?

Kaupungit ja valtio tukevat kymmenillä ja sadoilla miljoonilla tätä järjetöntä toimintaa. Ja mikään ei riitä.

Äskettäin luvattiin taas muutama kymmenen miljoonaa hätäapuna, ja sekin on vain hetkivaikutteista kipulääkettä. Samalla HSL:n johto informoi, että palvelutasoa yritetään nostaa!

Nytkin yleensä tyhjät bussit ruuhkautuvat keskenään risteyksissä, pysäkeillä ja liikenneympyröissä. Mitä meininkiä? Ulkomailla kun katselee kaupunkibusseja, niin niissä on todella matkustajia aivan seisomapaikoille asti.

Miksi tätä joukkoliikennettä tuetaan näin massiivisesti veronmaksajien rahoilla aivan pokkana ja perusteettomasti, suorastaan vastuuttomasti.

Kukaan ei kysele valtavan bussiliikenteen päästöistä ja muista haittavaikutuksista. Kukaan (media) ei kysele HSL:n tunnuslukuja, eikä HSL niitä vapaaehtoisesti kerro.

Miksi tämä tarjolla oleva, lähinnä mukavuuskuljetukset ovat käyttäjälleen lähes ilmaista? Eikö käyttäjien pitäisi maksaa kyydeistään edes omakustannushinta?

Tämän päivän tilanne (pienentyneet matkustajamäärät, energiahinta ja muut käyttökustannukset) huomioiden matkalippujen hintoja pitäisi heti korottaa ainakin 50 prosenttia, ja silti se on vain murto-osa taksimatkan hinnasta. Silti HSL olisi edelleen konkurssitilassa ilman yhteiskunnan miljoonapotteja.

Toisena välittömänä lääkkeenä olisi vuorojen vähentäminen heti kolmanneksella. Yhteiskunnan ei tarvitse tarjota kyytiä 5–10 minuutin odotusajalla aikatauluista välittämättä. Missä on HSL-johdon ja poliitikkojen talousvastuu?

Juhani Rahkonen

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut