Juhani Rahkonen kirjoitti surkean hyötysuhteen bussiliikenteestä viikonvaihteen 19.–20.3. Lukijan areenassa.
Olen samaa mieltä, että tyhjillään ei busseja kannata ajaa. Mutta ajatus Espoosta tai pääkaupunkiseudusta ilman nykyisenkaltaista julkista liikennettä on kyllä pelottava.
Pitäisikö kaikkia kannustaa ajelemaan mieluummin ties millä vanhoilla bensakotteroillaan? Täällähän ulkoilija tukehtuu pakokaasuun jo nyt. HSL:n sähköbussi kun ajaa ohi, niin hurina vaan kuuluu.
Risteykset ja liikenneympyrät eivät ainakaan vähemmän ruuhkaisiksi muutu, jos julkisen liikenteen käyttäjiä siirtyisi yksityisautoilemaan.
Ja en tiedä, missä satoja tyhjiä busseja ajelee. En ole tyhjillä busseilla päässyt vielä matkustelemaan. Tyhjiä henkilöautoja kyllä näkee jonossa. Yksi ihminen per auto mukavuusmatkustaa omassa rauhassaan. Ettei vaan minkään turjakkeen viereen joudu istumaan.
Julkisen liikenteen vakiokäyttäjänä ja lipunmaksajana suosittelen kaikkia siirtymään julkisen liikenteen käyttäjiksi, että kaikki liikenteessä olevat bussit täyttyisivät, bussimatkojen maksajia tulisi lisää, liikenteen päästöt vähenisivät, reitit laajentuisivat, vuorot lisääntyisivät.
Kyllä veronmaksajien kannattaisi tässä maailmanajassa jo alkaa miettiä, miten yksityisautoilua saataisiin huomattavasti vähennettyä ja lisättyä ympäristöystävällisiä liikkumismuotoja. Reippaasti vaan kävellen tai pyöräillen pysäkille tai asemalle ja julkisen liikenteen kyytiin, kun näin hienoa mukavuuskuljetusta oikein kotiovelle tuodaan. Uskon, että julkisen liikenteen käytön lisääntymisestä hyötyisivät kaikki.
Tanja Korhonen