Lukijalta: | Kukaan ei halua taksitolpille sekasortoa

Viime aikoina on valtakunnan medioissa ja somessa keskusteltu – jälleen kerran – Suomen suurimpien ja näkyvimpien taksiasemien, eli Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Rautatientorin villeistä taksiasemista. Myös taksiyrittäjämme ja kuljettajamme ovat valittaneet samasta Helsingin suurten matkustajasatamien osalta, joissa ei myöskään ole kunnioitettu taksien jonopaikkoja eikä hyvän taksipalvelun pelisääntöjä.

Vaikka olemme vedonneet huijaus- ja häiriökäyttäytymisen osalta niin ministeriöön, viranomaisiin kuin kyseisiä taksiasemia valvovaan yritykseen, on kuin tuuleen huutaisi. Ongelmat eivät tunnu kiinnostavan ja kenttävalvonta on osin silmänlumetta.

Asiakkaita ja itseään kunnioittavat taksivälitysyhtiöt toteuttavat toisinaan ko. asemilla omia toimijoitaan koskevia valvontaiskuja sekä jatkuvaluonteista asiakaspalautteisiin perustuvaa laadunvalvontaa.

Meillä laatua valvoo 15 laatumestaria, joita kutsuttiin ennen ”Lex Taxi-Berneriä” 1.7.2018 taksitarkastajiksi.

Valvomme kuitenkin vain omiamme – joiden enemmistön toiminta on hyvää – kuten yritysten omavalvontaan kuuluu.

Älkää nousko huutelijoiden ja kaupustelijoiden kyytiin, jos ette halua.

Vähintään satoja kaupustelua ja häiriökäyttäytymistä edustavia taksitoimijoita ei valvo kuitenkaan juuri kukaan. Tai jos valvoo, on toiminnan tehokkuus kyseenalaista.

On sietämätöntä suomalaisen taksialan maineen, Suomen maakuvan ja kaikkien hyvää taksipalvelua ansaitsevien asiakkaiden osalta, että markkinoillemme on päästetty häiriköimään toimijoita, jotka saavat huudella asiakkaille, muille kuljettajille ja taluttaa hyvää luulevia asiakkaita miltei väkisin autoihinsa.

Vetoammekin jokaiseen taksitoimijaan ja alaa valvovaan tahoon Suomessa: huutelu, kaupustelu ja asiakkaiden valinnanvapauden sivuuttaminen ei kuulu Suomeen.

Eikä 99,9 prosenttia asiakkaista halua Suomeen tällaista toimintaa.

Luotettavaa ja ystävällistä taksipalvelua haluaville muistuttaisimme: Asiakkaalla on 110 prosentin valinnan ja päätöksenteon vapaus sen suhteen, mihin taksiin nousee.

Älkää nousko huutelijoiden ja kaupustelijoiden kyytiin, jos ette halua. Suomessa ei tarvitse ottaa jonon ensimmäistä taksia, vaikka osa niin pyrkii erehdyttämään, koska olemme kohteliasta jonotuskansaa.

Voitte ottaa jonon viimeisen, keskimmäisen, ensimmäisen tai minkä tahansa auton, jos niin haluatte.

Ei lähikaupan kauppiaskaan määrää sitä, minkä maidon asiakas ostaa tai lähiparturi päätä sitä, minkälaiset hiukset asiakkaalle leikataan.

Pasi Rokosa, vt. toimitusjohtaja, Lähitaksi

Sakari Lauriala, viestintäpäällikkö, Lähitaksi

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut