Lukijalta: | Espoon toista raitiolinjaa kannattaisi alkaa suunnitella

Espoo on kaavaratkaisuissaan varautunut pikaraitiotieverkon laajentamiseen. Raidejokerin jälkeen seuraavana kohteena alustavissa suunnitelmissa on pidetty Matinkylän ja Leppävaaran välillä kulkevaa raitiotieyhteyttä. Tämän raitiotieyhteyden tarkempi suunnittelu kannattaisi aloittaa nyt, jotta hankkeen kustannuksia ja hyötyjä päästäisiin arvioimaan kunnolla.

Raideyhteyden pääteasemat on alustavissa suunnitelmissa piirretty Leppävaaran keskukseen ja eteläiseen Matinkylään, lähelle rantaa. Raideyhteys kulkisi Matinkylästä Olarin kautta Suurpeltoon. Siitä yhteys jatkuisi Keraan ja Vanhan Turuntien tai Karakallion kautta Leppävaaraan.

Pikaraitiotielle vaikuttaisi tällä hetkellä olevan kohtuullisen järkevät liikenteelliset perusteet. Linja parantaisi merkittävästi Espoon edelleen kehnoja poikittaisyhteyksiä metron ja rantaradan välillä. Raitiotie yhdistäisi metrolinjan kaupunkirataan sekä Kerassa että Leppävaarassa.

Suurin hyötyjä raideyhteydestä olisi Suurpelto.

Rajoittamalla katsantokannan vain liikenteellisiin hyötyihin, hanke tuskin olisi kannattava. Liikenteellisiä hyötyjä merkittävämpi perustelu olisi kuitenkin Espoon eri asuinalueiden vetovoiman kasvattaminen ja kaupungin monipuolinen kehittäminen.

Suurin hyötyjä raideyhteydestä olisi Suurpelto, joka on jäänyt joukkoliikenteen väliinputoajaksi. Raideyhteys tekisi hyvää myös Olarin ja Karakallion vanhojen lähiöiden kehittämiselle sekä palveluiden parantamiselle alueilla. Lisäksi yhteys lisäisi sekä pohjoisen Leppävaaran että eteläisen Matinkylän houkuttelevuutta, joiden kehittäminen on koko kaupungin vetovoiman näkökulmasta tärkeää.

Tällä hetkellä Espoon vetovoimaisimmat työpaikka-alueet löytyvät Tapiolan ja Leppävaaran suuralueilta, mutta tasapainoisen kaupunkikehityksen näkökulmasta olisi tärkeää vahvistaa yritysten edellytyksiä sijoittua myös muille suuralueille. Raideyhteys vahvistaisi sekä Matinkylän että Keran edellytyksiä toimia alueellisina työpaikkakeskittyminä ja voisi laukaista myös Suurpellon työpaikkakehityksen liikkeelle.

Espoo on investoinut viime vuosina voimakkaasti raiteisiin, eikä kaupungilla ole aivan lähivuosina taloudellisia mahdollisuuksia lähteä uuteen ratahankkeeseen. Kaupunkisuunnittelussa on kuitenkin katsottava lähivuosia pidemmälle ja siksi faktapohjainen keskustelu tulevaisuuden ratkaisuista kannattaisi aloittaa nyt.

Henrik Vuornos

kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.)

Espoo

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut