Lukijalta: | Kannattavatko Espoon asukkaat pikaraitiotietä?

Henrik Vuornos kirjoittaa Länsiväylässä 8.6., että Espoon toista raitiolinjaa kannattaisi alkaa suunnittelemaan, vaikka hän itsekin toteaa, että hanke tuskin olisi kannattava liikenteellisten hyötyjen perusteella.

Vuornos näkee, että merkittävämpi perustelu olisi Espoon eri asuinalueiden vetovoiman kasvattaminen. Nimeltä mainitaan esimerkiksi Suurpelto, Olari ja Karakallio ja perusteluiksi vanhojen lähiöiden kehittäminen sekä palveluiden parantaminen alueella. Lisäksi spekuloidaan, että se voisi laukaista Suurpellon työpaikkakehityksen liikkeelle.

Onneksi Vuornos kuitenkin perää oman mutu-pohjaisen kirjoituksensa lopuksi faktapohjaista keskustelua tulevaisuuden rakenteista.

Sen voisi aloittaa vaikka kaupungin toteuttamilla kyselyillä, onko raitiotielle asukkaiden puolesta mitään tarvetta ja kannustaisiko se yrityksiä sijoittumaan toivotuille alueille.

Jos vastaukset näihin kysymyksiin ovat kielteiset, niin sitten kaikki edellä mainitut perusteet raitiolinjan suunnittelulle poistuvat.

On hyvinkin mahdollista, että asuinalueiden mielestä pikaraitiotie ei kasvattaisi alueiden vetovoimaa. Nyt on hyvin nähty, kuinka ensimmäinen pikaraitiotie on tuhonnut viheralueita suoraan ja metro epäsuorasti. Metro on lisännyt painetta ympäristön täydennysrakentamiseen, jolloin vanhoja rakennuksia, joissa on ollut työpaikkoja ja palveluita, on purettu ja niiden tilalle on rakennettu uusia asuintaloja. Palvelut ovat keskittymässä yhä tiiviimmin keskuksiin eivätkä ympäristöön, minne asukkaat niitä haluaisivat.

Itsekin kannatin metroa parikymmentä vuotta sitten, mutta olen kyllä joutunut vaihtamaan mielipidettä sen jälkeen, kun tuli ymmärrys, mitä se oikein tarkoittaa. Metron piti mahdollistaa nopea yhteys Helsingin keskustaan, mutta lopulta kävikin niin, että yhteydestä tuli hitaampi ja sen maksuna vielä viheralueet tuhottiin ja lähipalvelut katosivat.

Jos aiheesta järjestetään kysely, niin olisi hyvin toivottavaa, että sen kyselyn tekemiseen otettaisiin asuinalueiden paikallisyhdistykset mukaan, jotta siitä ei tulisi vastaavanlaista kyselyä, kuin ”Mun Espoo” -kysely, jossa ainut vaihtoehto oli kertoa, mihin voisi rakentaa lisää rakennuksia. Mutta ehkä sen kyselyn tarkoitus ei ollutkaan selvittää, mitä espoolaiset haluaisivat, vaan todistaa jokin valittu kanta oikeaksi.

Lisäksi kun tulevaisuudesta puhutaan, niin kannattaisi myös miettiä muita vaihtoehtoja kuin kiinteitä linjoja, jotka ovat ennemmin tai myöhemmin väärässä paikassa tai niiden kapasiteetti on väärä. Espoossakin on jo robottibussi ajanut kuusi vuotta.

Entinen metron kannattaja

Espoo

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut