Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Riemu lyhyistä hoitojonoista loppui Espoossa lyhyeen

Yle uutiset alueelta tiistaina 28.6. kertoi Espoon terveydenhuollon kiireettömän hoidon puhelinruuhkista ikään kuin asia olisi jotenkin uusi.

Länsiväylässä oli 27.4.2022 juttu Espoon terveysasemien jonoista ja siitä, miten niistä nyt on päästy eroon. Kiireettömäänkin hoitoon pääsee kolmessa päivässä.

Se riemu loppui lyhyeen ennen kuin edes alkoi. Tuosta jutusta noin viikon kuluttua ”kiireetöntä aikaa” ei enää löytynyt eikä tähän päivään mennessä ole löytynyt.

Puhelinruuhkia syntyy, kun asiakas joutuu toistuvasti soittamaan saadakseen ajan kiireettömään hoitoon. Siellä kehotettiin vain soittamaan kahden viikon kuluttua uudestaan, kun aikoja ei voinut/saanut varata myöhemmäksi. Ylemmän tahon ohje.

Ja sama toistui taas kahden viikon kuluttua. Näin ne puhelinruuhkat syntyvät. Tällä systeemillä kiireettömistäkin hoidoista tulee kiireellisiä.

Espoo ei pääse eroon hoitojonoista eikä puhelinruuhkista, ellei se palkkaa lisää lääkäreitä ja sitä myöten jaa aikoja pidemmälle kuin kahden viikon jaksolle ja niin sanotut kiireettömän hoidon asiakkaatkin pääsevät julkisen terveydenhuollon piiriin.

Sieltä on jo tullut lähes suoraa kehotusta hankkia palvelua yksityiseltä puolelta. Miten kunta hoitaa tällaisen tilanteen?

Priorisoitu