Kuluttajille ja erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville, kuten muistisairaille, vammaisille ja ikäihmisille, puhelinmyyntitilanne on usein ongelmallinen. Kuluttajille kaupataan puhelimitse erilaisia tavaroita, vitamiineja, remontteja ja lehtiä. Puhelinmyynti voi olla harhaanjohtavaa myyntiä ja ihminen voi ymmärtämättömyyttään tehdä kestotilauksen asiaan, jota ei edes tarvitse.
On hienoa, että eduskunnassa on viimein parannettu kuluttajasuojalakia talvella tekemäni toimenpidealoitteen mukaisesti. Eli puhelinmyynnin lisäksi ostopäätökseen vaaditaan kirjallinen vahvistus. On oikeus ja kohtuus, että kuluttajilla on nyt mahdollisuus harkita ostopäätöstään rauhassa ilman ulkopuolista painetta.
Mia Laiho
kansanedustaja (kok.)
kaupunginvaltuutettu
lääketieteen tohtori
Espoo