Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Sähköskuuttien käytölle asetettava tiukat rajat

Useat yritykset ovat tuoneet vuokrattavia sähköpotkulautojaan myös Espoon kaduille. Sähköpotkulaudoilla on hyötyjäkin, mutta niiden haitat ovat nykytilanteessa suhteettomia.

Kaupunkitila ei voi toimia yritystoiminnan alustana ilman minkäänlaista sääntelyä, mutta tällä hetkellä tilanne on juuri tämä.

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset sijoittavat käyttäjiä odottavia skuutteja muun muassa jalkakäytäville, jalankulkijoiden tielle. Osa käyttäjistä hylkää niitä täysin pidäkkeettömästi minne tahansa, vaikka keskelle suojatietä.

Sähköpotkulaudoille pitäisi osoittaa kaupunkipyörien tavoin pysäköintipaikat, ja väärästä pysäköinnistä pitäisi seurata välitön sanktio joko yritykselle tai käyttäjälle tai mieluiten molemmille.

Skuuteille pitäisi osoittaa pysäköintipaikat.

Sähköpotkulaudalla ei saa lain mukaan ajaa jalkakäytävällä, mutta käytännössä niillä ajetaan vain harvoin muualla kuin jalkakäytävällä.

HUS selvitti Helsingissä vuonna 2021 tapahtuneita onnettomuuksia, joihin liittyy sähköpotkulauta. Liki puolet onnettomuuteen joutuneista ajoi päihtyneenä. Melkein kukaan ei käyttänyt kypärää. Veronmaksajat joutuivat maksamaan sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheutuneet yli 1,7 miljoonan euron kulut.

Parhaimmillaan sähköpotkulaudat voivat täydentää julkisen liikenteen palvelua nopeuttamalla matkaa kotiovelta bussipysäkille tai metroasemalle. Tämän hintana ei voi olla kaupunkiympäristön turvallisuus.

Espoon on asetettava tiukat rajat sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten toiminnalle ja sähköskuuttien käytölle kaupunkitilassa.

Risto Nevanlinna

kaupunginvaltuutettu

Matinkylä

Espoon Vihreät