Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Jättihankkeita nitkahtelee maaliin

Espoon seudulla on saatu valmiiksi merkittäviä hankkeita, jotka ovat kasvavan kaupungin perustoimintojen kannalta keskeisiä.

400 000 asukkaan jätevedet puhdistetaan loppuvuodesta eteenpäin uudessa jätevedenpuhdistamossa.

Espoon, Kirkkonummen, Kauniaisten, Siuntion ja Länsi-Vantaan jätevedet virtaavat jatkossa Kehä III:n suuntaan. Suomenojan puhdistamon toiminta ajetaan alas vaiheittain, ja sen purkaminen on tarkoitus alkaa syksyllä 2023.

10 hehtaarin kokoiselle alueelle kallion sisään louhitun puhdistamon parantaa läntisen pääkaupunkiseudun jäteveden puhdistustulosta merkittävästi.

Haasteena on jo nyt eri puolilla riivaava työvoimapula.

Puhdistamon kapasiteetti kestää väestönkasvun. Sen tehokas ja uudenaikainen teknologia poistaa jätevedestä fosforia, orgaanisia aineita ja typpeä, mikä vähentää asukaskohtaista ja Itämereen kohdistuvaa kuormitusta.

Ongelmana ovat yhä jätevesiverkoston kapasiteetin ylittyminen kevättulvien vuoksi ja pumppaamojen ylivuodot, joita ei ole vielä saatu riittävästi ratkottua.

Toinen merkittävä tapahtuma on länsimetron jatkeen valmistuminen. Viikon päästä metrolla pääsee jatkamaan Matinkylästä Kivenlahteen saakka.

Metron kapasiteetti puhutti jo ennen koronapandemiaa. Tiedossa oli, että kapasiteettia on nostettava tulevaisuudessa. Sitä varten tehtiin vuonna 2020 valmistunut suunnitelma, jonka odotetaan riittävän 2060-luvulle.

Vuorovälejä on mahdollista tihentää 2,5 minuutista minuuttiin ja 40 sekuntiin. Se vaatii osin vanhentuneen liikenteenohjausjärjestelmän uudistamista.

Tunnissa kapasiteetin on riitettävä ruuhka-aikaan jopa 18 000 matkustajalle tunnissa, kun liikkeellä on yhteensä jopa 36 junaa.

Haasteena on jo nyt eri puolilla riivaava työvoimapula, joka kurittaa myös metron liikennöintiä. Metrovuoroja on jätetty sieltä täältä välistä pois resurssipulan vuoksi.

Vaikka kapasiteettia pystytään teknisesti nostamaan, on ratkaistava, mistä löydetään työvoimaa ja miten työ pidetään houkuttelevana tulevaisuudessa. Ainakin niin kauan, kun metroja kuljettaa ihminen.

heli.koivuniemi@media.fi