Länsiväylässä kerrottiin uuden Espoo–Salo-oikoradan suunnitelmista. Hankkeen rakennuskustannusarvio on 2,9 miljardia euroa.
Mielestäni tämä oikoratahanke tulisi kuopata, koska sen tuomat muutaman minuutin hyödyt eivät millään kata kaikkia kustannuksia. Samalla tuhoutuu paljon luontoa.
Olisi paljon järkevämpää kehittää rantarataa eli nykyistä Helsinki–Turku-rataa. Muutamalla uudella junien kohtaamispaikalla rantaradan varrella voisimme lyhentää matkustusaikaa Turun ja Helsingin välillä huomattavasti. Kustannukset olisivat myös paljon alhaisempia. Samalla saisimme lisää pysähdyksiä Kirkkonummelle ja Siuntioon sekä Inkoon aseman avattua.
Hanko–Hyvinkää-radan sähköistäminen mahdollistaa puolestaan sen, että voisimme saada suoran junayhteyden Hangon ja Helsingin välille. Espoon kaupunkiradan toteutuessa edesauttaisi se myös uusien junavuorojen saamista koko Helsinki–Karjaa-välillä.
On syytä kysyä, onko kannattavaa rakentaa uutta rataa, kun meillä on jo yksi rata käytössä? Eikö olisi parempi kehittää nykyistä kuin rakentaa uutta? Myös nykyisestä radasta on pidettävä huolta tulevaisuudessa.
Henrik Wickström
RKP:n varapuheenjohtaja
Inkoo