Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Helsingin seudun liikenne on pohjaton rahareikä

Helsingin seudun liikenne (HSL) potee jatkuvaa rahapulaa. Milloin kyse on koronasta, kustannusten noususta tai liikennejärjestelmän laajentumisesta.

Rahaa kuitenkin riittää johdon avokätiseen palkkiosysteemiin, joka irvokkaasti julkaistiin keväällä koronan hieman hellittäessä ja valtion maksama koronatuki HSL:n tilille talletettuna.

Tuntuu siltä, että HSL:ssä perinteiseen virastotyyliin joka asialle on olemassa oma henkilö. Johtoryhmä taas on niin ylhäistä sorttia, ettei se alennu edes vastaamaan rahvaan kysymyksiin.

HSL myös sotkeutuu asioihin, jotka eivät sille kuulu. Näitä ovat muun muassa pääkaupunkiseudun tietullit ja junavarikko. HSL ei vastaa yksityisestä autoliikenteestä tai tienpidosta eikä se huolla tai edes omista lähijunia, joten miksi tuhlataan kuntayhtymän aikaa ja rahaa – jota ei selvästikään ole – näiden asioiden vatvomiseen?

Ensi vuodeksi matkustajille on tiedossa lisää kustannuksia lippujen hintojen kallistuessa. Tosin yksi ryhmä on maksajajoukosta taas poissa – lastenvaunut. Tämä merkillinen jäänne menneisyydestä, jolloin ei vielä ollut älysovelluksia matkan maksamiseen, jatkuu edelleen myös digiaikakaudella.

Tästä etuudesta hyötyvät uhosivat kovaan ääneen siirtyvänsä oman auton käyttöön, mikäli lastenrattaita työntävä joutuu muiden matkustajien tapaan maksamaan matkastaan.

Todellisuus taitaa kuitenkin olla jotain aivan muuta. Ei oman auton käyttäminen ilmaista ole ja tulevaisuudessa se kallistuu ja vaikeutuu entisestään, kun kaupungit jatkuvasti hankaloittavat autoilua ylenpalttisilla vihertavoitteillaan.

Tasapuolisuuden nimissä myös polkupyörien ja potkulautojen kuljettamisesta on syytä veloittaa korvaus, mikäli kyseessä ei ole matkatavarahyllylle mahtuva taittuva malli. Milloin HSL alkaa kohdella matkustajia tasapuolisesti ja kaikki maksavat matkastaan? Tällä hetkellä ilmaismatkoja on selvästi liikaa.

Periaatteessa HSL:n joukkoliikenne on kuitenkin halpaa, helppoa ja toimivaa – myös lastenvaunuja käyttävälle. HSL:n pitäisi vain lopettaa väärän tiedon levittäminen matkustajamääristä ja palauttaa kalustomäärät koronaa edeltäneelle tasolle, koska liikennevälineet ovat tupaten täynnä.

HSL:n toimistosta voisi lähteä tekemään havainnointia ihan paikan päälle eikä vain luottaa tilastoihin, jotka eivät pidä paikkaansa. Nykyinen sillipurkkitunnelma ei ainakaan lisää matkustusmukavuutta.

HSL on veronmaksajien omistama laitos. Sen toiminta voi olla vaikka kuinka leväperäistä, koska viimekädessä veronmaksaja rientää aina kuittaamaan laskun.

Veronmaksaja

Kirkkonummi