Tosikertomus Espoosta lokakuulta 2022.
Ennen: Terveysasemien entinen puhelinpalvelu toimi lähes puolen tunnin tarkkuudella. Päivän aikana sait hoidettua asiasi. Jos piti mennä laboratorioon, niin pääsit sinne nopeasti vaikkapa jonottamalla. Vastaukset olivat valmiita viimeistään seuraavana päivänä ja samalla sait reseptin apteekkiin.
Nyt: Sama asia hoidettuna vuotta myöhemmin kesti 12 vuorokautta takaisinsoittoineen, joita odotin kotona päivystäen 5 vuorokautta. Nykyinen puhelinpalvelu tarkoittaa sitä, että automaatti vastaa: ”Soitamme takaisin mahdollisimman pian.” Se taas tarkoittaa 2–3 vuorokauden odottamista. Takaisinsoitto tulee milloin vain, aamulla, illalla, oli arki tai viikonloppu.
Tämä ei ole palvelua vaan pahimmanlaatuista välinpitämättömyyttä ja nöyryytystä. Kuka haluaa kertoa intiimeistä asioistaan esimerkiksi bussissa tai kaupassa.
Tämähän ei koske työikäistä väestöä, koska heillä on työterveyshuolto, eli senioreitten epäasiallinen kohtelu yhteiskunnassamme on täysin sallittua.
Röyhkein sääntö on se, että takaisin soitetaan vain kerran. Jos satut olemaan suihkussa tai kaupassa, jossa et kuule soittoa, niin olet menettänyt koko pelin ja uusi rumba alkaa vasta silloin, kun huomaat aloittaa sen alusta.
Haluan myös kiittää: erikoislääkäripalvelut Espoossa toimivat ripeästi ja erittäin hyvin – kiitos siitä! Tästäkin on omakohtaista kokemusta!
Eija Kostiainen
Olari