Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Espoon uusin, 14 000 asukkaan kaupunkikeskus etenee – nyt on aika vaikuttaa suunnitelmiin

Keraan nouseva uusi kaupunkikeskus on edennyt vaiheeseen, jossa kaupunkilaiset voivat tutustua hankkeen ensimmäiseen asemakaavaehdotukseen.

Vähintään 14 000 asukkaan Kera on Finnoon jälkeen suurin Espooseen lähivuosina nousevista uusista asuinalueista.

Keran kaupunkikeskus sijoittuu pääosin rantaradan molemmin puolin olevalle teollisuusalueelle, joka puretaan asuinrakentamisen tieltä. Ensimmäisenä on valmistunut radan eteläpuolen, suurin piirtein Inexin tyhjentyneen logistiikkakeskuksen alueen, käsittävä asemakaava.

Ensimmäisiä lapioniskuja saadaan silti vielä odottaa hetki.

– Jos kahden vuoden kuluttua tästä hetkestä päästään rakentamaan, kaikki on mennyt erittäin hyvin, sanoo Keran projektijohtaja Pekka Vikkula Espoon kaupungilta.

Vikkula toivoo, että ensimmäistä kaavaa koskevat maankäyttösopimukset maanomistajien kanssa saataisiin tehtyä tänä vuonna. Suurin maanomistaja radan eteläpuolella on S-ryhmä.

Sen jälkeen kaava menee vielä kaupunginhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi.

Kaksi muuta Keraa koskevaa kaavaa ovat valmistelussa.

– Radan pohjoispuolen keskustan käsittävä kaava on tavoitteena saada nähtäville tänä keväänä ja pohjoisimman, Karaportin toimistotilojen ympärille sijoittuvan alueen kaava tämän vuoden aikana, Vikkula arvioi.

Tulevaisuudessa koko Keran alueella asuu vähintään 14 000 asukasta. Radan eteläpuolelle, nykyisen logistiikkakeskuksen paikalle ja Kutojantien radan puoleiseen päähän tulisi noin 5 500 asukasta.

Vikkula arvioi, että 14 000 asukasta on vähimmäismäärä.

– Kerasta on tavoitteena rakentaa pyöräilyyn ja kävelyyn vahvasti painottuva asuinalue. Alueen on oltava tiivis, että sinne saadaan riittävästi palveluita, jotta asiointi onnistuu pyöräillen ja kävellen. Jos vain keinoja löytyy, asukaslukua yritetään saada vielä suuremmaksi.

Kauppakeskusta tai hypermarketteja Keraan ei Vikkulan mukaan tavoitella, vaan tavoitteena on, että alueella on useampia keskikoon kauppoja.

Kaupunkiradan jatketta Keran rakentamisessa ei Vikkulan mukaan jäädä odottamaan.

Leppävaaran ja Kauklahden välisten lisäraiteiden suunnitelma on ollut valmis jo vuosia ja odottaa edelleen valtion rahoituspäätöstä.

– Ainakaan Keran ytimen osalta päätöstä kaupunkiradasta ei jäädä odottamaan. Toki tiheämpi junayhteys on tärkeä varsinkin työpaikkojen muodostumiselle, Vikkula sanoo.

Kera on määritelty yhdeksi Espoon korkean rakentamisen alueista. Korkeat kerrostalot sijoittuvat radan tuntumaan. Eteläpuolelle on kaavassa sijoitettu 16- ja 14- kerroksiset tornitalot sekä useampia 12-kerroksisia asuintaloja.

Pääosin radan eteläpuolen kerrostalot tulevat olemaan 6-kerroksisia. Kerroskorkeu-det laskevat kun mennään kohti Nihtimäen pientaloaluetta.

Kerrostaloja tulee myös Kutojantien radan puoleiseen päähän, josta puretaan muun muassa vastaanottokeskuksen ja urheiluseurojen käytössä olevat rakennukset.

Radan eteläpuolelle tulee myös koulu, päiväkoti sekä toimisto- ja liiketiloja.