Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on nyt nostanut vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta terminaali 2:n Meeting pointilla alkaa jatkuu puoli vuotta ja kampanja voi tavoittaa enimmillään kuusi seitsemän miljoonaa lentokentällä vierailijaa.
– Keskustelu lihantuotannosta Suomessa on ollut yksipuolista ja syyllistävää. Maailmalla lihan kulutus on kuitenkin kasvussa. Liha on maukas, tärkeä ja monipuolinen ravitsemuksen lähde. Kampanjamme tavoitteena on kertoa matkailijoille, että Suomessa tuotettu pihvi on vastuullinen valinta niille, jotka lihaa nauttivat, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila tiedotteessa.
Naudanlihantuotanto vaatii paljon vettä, jota Suomessa on runsaasti. Monissa muissa naudanlihan tuottajamaissa kärsitään makean, juomakelpoisen veden puutteesta. Makean veden puute on iso globaali ongelma, sillä maatalous, viljely ja eläintuotanto kuluttavat YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n mukaan 70 prosenttia kaikesta ihmisen käyttöön ottamasta vedestä, kerrotaan tiedotteessa.
Vettä sataa Suomessa vuoden aikana enemmän kuin sitä haihtuu, ja uutta pohjavettä muodostuu koko ajan. Aalto-yliopiston tutkijaryhmän Sustainability-lehdessä alkuvuonna 2019 julkaistun tutkimuksen mukaan maailmalla vettä kuluu keskimäärin 15 400 litraa tuotettua nautakiloa kohden, kun taas Suomessa määrä on puolet tästä, noin 7 000 litraa.
Suomalaisen naudan vesijalanjälki on tiedotteen mukaan maailman mittakaavassa pieni ja kestävän kehityksen mukainen. Vedenkäyttöä ajatellen Suomessa tuotetun naudanlihan valitseminen on askel oikeaan suuntaan, sillä vettä paljon vaativa ruuantuotanto, kuten naudanlihantuotanto, kannattaa keskittää sinne, missä on paljon vettä.
Vaikka naudanlihantuotanto aiheuttaa kasvihuonekaasu- ja ravinnepäästöjä, niin tuotantotavat ja olosuhteet poikkeavat toisistaan eri puolilla maailmaa. Meillä Suomessa on useita vahvuuksia naudanlihan ja muiden kotieläintuotteiden tuotannossa. MTK uskoo, että Suomella on hyvät edellytykset viedä ja brändätä suomalaista kestävää naudanlihaa maailmalle tulevaisuudessa. Päästöjen vähentämiseksi ja nurmien hiilensidonnan tehostamiseksi on tiloillamme tehty ja tullaan tekemään paljon töitä.
Tänä vuonna MTK tulee viestimään aktiivisesti sekä kotieläintuotannon että kasvinviljelyn vastuullisuudesta.