Millainen hiilijalanjälki syntyy kauppakassin sisällöstä? K-ryhmän palvelu paljastaa myös kotimaisten tuotteiden määrän

K-ryhmän uusi palvelu kertoo kuluttajalle ostosten hiilijalanjäljen. Arkisto/Johanna Erjonsalo

Marika Lumme

Kuluttajat voivat seurata ostamiensa tuotteiden hiilijalanjälkeä ruokakaupoissa. K-ryhmä on kehittänyt asiakkailleen sovelluksen, joka kertoo tiettyjen tuotteiden hiilijalanjäljen. Lisäksi palvelu kertoo ruokaostosten kotimaisuustason.

Tällä hetkellä mittari arvioi hiilijalanjäljen 30 K-ruokakauppojen suositulle tuoteryhmälle kuten maidolle, pastalle, kahville, vihanneksille, hedelmille, tuoreelle kalalle ja naudanlihalle. Mittarin tuotevalikoimaa on tarkoitus täydentää ensi keväänä.

Syksyn mittaria ovat jo kokeilleet K-Citymarket Easton Helsingissä, K-Supermarket Basilika Sipoossa ja K-Market Visamäki Hämeenlinnassa.

S-ryhmä otti kotimaisuuslaskurin käyttöön tänä syksynä.

K-ryhmä on rakentanut mittarin Luonnonvarakeskuksen kanssa. Hiilijalanjälkimittari nojaa Luken tuottamiin ilmastovaikutusarvioihin. K-ryhmän mukaan mittarin käyttäjiä on jo yli 70 000.

Aiheeseen liittyvää

  1. Ruokakauppa astuu kohti pienempää hiilijalanjälkeä – asiakkaille hiilijalanjälkimittari
    17.9.2019 18:25
  2. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on yli kymmenen tonnia hiilidioksidia vuodessa – Mutta onko se paljon vai vähän?
    26.7.2019 20:30

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut