Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Espoo torjuu suosittujen pyöräväylien liukkautta harjaamalla ja suolaamalla

Espoo kokeilee pyöräväylien harjasuolausta pyöräilijöiden suosimilla reiteillä. Kokeilusta kerätään kokemuksia vuoden loppuun asti.

Harjasuolauksessa työkoneen keulalla oleva harja puhdistaa käsiteltävän reitin lumesta ja koneen perässä oleva liuoslevitin annostelee tien pintaan sopivan määrän suolaa.

Tielle levitettävä suola auttaa sulattamaan reitin pinnalta loputkin lumet, mikä vähentää tien pinnan liukkautta.

Valitut reitit jatkavat Helsingin kaupungin hoitamia reittejä, joten harjasuolaus parantaa kaupunkien välistä polkupyöräliikennettä.

Länsiväylän varrella Matinkylään saakka kulkevan reitin lisäksi Länsiväylältä yhdistyy katkeamaton reitti Kuusisaarentielle.

Mukaan kokeiluun on valittu myös rantarataa mukaileva reitti, joka kulkee Helsingin rajalta Leppävaaran Läkkitorille saakka.

Kyseiset reitit ovat perinteisesti olleet kovassa käytössä pyöräilijöiden joukossa. Espoo toivookin reittien valinnan tukevan talvipyöräilyn suosiota.

Harjasuolauksen kokeilu pohjautuu Espoon valtuuston myöntämään lisämäärärahaan pyöräilyn olosuhteiden parantamiseksi. Määräraha on käytössä vain tälle vuodelle eikä sitä ole ensi vuoden talousarviossa.

Kaupunki haluaa saada kokeilusta mahdollisimman paljon irti loppuvuoden aikana, jonka jälkeen kokemukset viedään tiedoksi tekniselle lautakunnalle.

Pyöräväyliä on harjasuolattu jo vuosia muun muassa Ruotsissa ja Tanskassa.

Kovimpien lumisateiden aikaan harjasuolaus ei yksin riitä reittien kunnossapitoon, joten Espoossakin turvaudutaan tarvittaessa myös perinteiseen auraamiseen.