Vihdintie saa liityntäliikenteen – suorat linjat Helsinkiin lakkaavat

Minna Airamaa

HSL on julkaissut lopullisen, päätöksentekoon etenevän version Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmista. Espoossa suunnitelmat vaikuttavat varsinkin Vihdintien lähistön alueiden, kuten Kalajärven, Niipperin, Järvenperän, Laaksolahden ja Jupperin asukkaisiin.

Näillä alueilla nykyiset suorat linjat Helsingin keskustaan pääsääntöisesti lakkaavat. Tilalle tulee Vihdintietä tihein välein liikennöivä runkolinja sekä poikittaisia runkolinjan ja junaratojen varteen ajavia linjoja.

Lopettavien linjojen joukossa on muun muassa Vanhakartanosta Laaksolahden kautta Elielinaukiolle ajava linja 321. Linjan lopettamista on vastustettu Espoossa äänekkäästi ja kaupunginhallituksen konsernijaosto vaati lausunnossaan syyskuussa, että Laaksolahden alueen suora yhteys on varmistettava.

HSL kuitenkin katsoo, että 321 säilyttäminen uuden runkolinjan rinnalla ei ole perusteltua. Jos linja säilytettäisiin, pitäisi puolestaan uudesta, 10 minuutin välein Matinkylästä Espoon keskuksen kautta Myyrmäkeen liikennöivästä linjasta 530 luopua.

– Ymmärrän toki linjan puolesta saadun palautteen. Emme kuitenkaan halua ohjata ihmisiä Vihdintien varteen, vaan raiteiden varteen. Uusien poikittaislinjojen myötä yhteydet Kauniaisten, Leppävaaran tai Myyrmäen juna-asemille paranevat. Vihdintien varteen kulkevat puolestaan saavat 10 minuutin välein kulkevat poikittais- ja runkolinjat, selvittää HSL:n liikennesuunnittelija Aleksi Manninen.

Manninen huomauttaa myös, että lähivuosina perustettava, Turuntietä liikennöivä runkolinja 200 tulee helpottamaan esimerkiksi Mannerheimintien varteen kulkevien matkoja.

HSL on Mannisen mukaan pyrkinyt huomioimaan espoolaisilta suunnitelmista tullutta palautetta. Esimerkiksi suora linja Rinnekodista Kalajärven kautta Elielinaukiolle säilyy asukkaiden toiveesta.

– Pitkäjärven pohjoispuolelta saimme myös palautetta yhteyksien heikkenemisestä. Pitkälti tämän palautteen johdosta linjan 581 reittiä muutettiin niin, että se pysähtyy runkolinjan varrella.

Manninen toteaa, että palautetta uudesta linjastosta on tullut paljon myös Vantaan puolelta, varsinkin pientalovaltaisilta alueilta, joilla joukkoliikenteen käyttäjiä on vähemmän.

– Se on ymmärrettävääkin, sillä näillä alueille siirrytään nyt liityntälinjoihin. Kaiken kaikkiaan vuoromäärät kuitenkin kasvavat uudistuksen myötä. Uudistuksen on myös arvioitu tuovan joukkoliikenteeseen noin 3 000 uutta käyttäjää päivittäin, Manninen sanoo.

HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja, espoolainen Sirpa Hertell (vihr.)pitää linjan 321 lopettamista käsittämättömänä. Suunnitelmista tulleeseen asukaspalautteeseen tutustuneen Hertellin mukaan linjan säilyttämistä on vaadittu painokkaasti paitsi Espoon, myös Vantaan puolella.

– Lähderannan, Laaksolahden, Jupperin ja Linnaisten asukkaat on unohdettu täysin. Heidän matka-aikojaan tämä pidentää. Tätä on vaikea ymmärtää myöskään espoolaisen veronmaksajan näkökulmasta: runkolinjayhteys tulee kalliimmaksi kuin linja 321, joka on jo ollut eräänlainen runkolinja ja poiminut matkustajia tasaisesti koko matkalta, myös Helsingin puolelta, suomii itsekin linjaa usein käyttävä Hertell.

Hertell pitää linjan lopettamista huonona myös ilmastonmuutoksen kannalta. Hän pelkää, että yhteyksien huonontaminen ajaa ihmisiä auton rattiin.

– Ihmisten vastustus perustuu siihen, että matka-ajat pitenevät ja matkanteko hankaloituu vaihtojen myötä. Tätä HSL ei mainitse lainkaan. Ongelma on sama metron liityntäliikenteessä. Myös uusi runkolinja 200 tulee olemaan hidas, Hertell sanoo.

Uudistus

HSL:n suunnitelmiin voi tutustua blogissa, joka löytyy osoitteesta hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com.

HSL:n hallitus käsittelee Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastomuutoksia 17. joulukuuta.

Uuden linjaston on tarkoitus tulla voimaan aikaisintaan elokuussa 2022.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. Espooseen aukeaa ensi viikolla uusi koronatestien drive in -kaista – sijoituspaikkana Tapiola
  2. Yksi kuoli raskaan ajoneuvon ja henkilöauton nokkakolarissa Kirkkonummella – onnettomuuspaikalla kantatie 51:llä käytössä kiertotie
  3. Espoolaisen Markuksen, 26, elämäntarina kosketti – saa elämänsä ensimmäisen työpaikan lakutehtaalla ja omistusasunnon
  4. Kirkkonummi aloittaa maanantaina kangasmaskien jaon – jokainen hakija saa kolme
  5. Poliisilta lisätietoa Kirkkonummen kuolonkolarista – kuorma-auto törmäsi ajoneuvoyhdistelmän keulaan kolaroineeseen henkilöautoon
  6. Moottoripyöräilijä kuoli Espoossa kolarissa henkilöauton kanssa
  7. Espoossa todettu 981 koronatartuntaa – viikon aikana 30 uutta tapausta
  8. Kertakäyttömaskien määrä kasvaa vauhdilla – miten ne pitäisi käytön jälkeen hävittää? Ainakaan yhteen paikkaan niitä ei saa laittaa, varoittaa asiantuntija
  9. Leppävaaran uimahallissa ja maauimalassa viikonloppuna olleella henkilöllä todettu koronavirustartunta
  10. Kauniainen aloitti jo kasvomaskien jakamisen vähävaraisille
  11. Perhejuhlat koronasta huolimatta – mitä jos vierailijat porrastaa eri aikoihin, entä saako kukkia ojentaa? Asiantuntijalääkäri vastaa
  12. Maskisuositus tuli: Espoo pohtii nyt, missä ja milloin kasvomaskeja aletaan jakaa vähävaraisille
  13. Tapiolan kahluualtaan kausi vetelee viimeisiään – allasta aletaan tyhjentää jo maanantaina
  14. Espoo kertoo maanantaina kasvomaskien jakelusta
  15. Kiekko-Espooseen myös kanadalaisväriä – konkarisentteri on tuttu liigasta ja KHL:stä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.