Länsimetrossa voidaan siirtyä tiheämpään vuoroväliin jo lähivuosina – kolme neljästä junasta ajaisi ruuhka-aikaan Matinkylään

Matkustajien tyytyväisyys metroon on HSL:n kyselyn mukaan palautunut länsimetron avaamista edeltävälle tasolle. Päivi Tuovinen

Minna Airamaa

Länsimetrossa testataan parhaillaan ruuhka-aikojen tiheämpää vuoroväliä Matinkylään. Jos ongelmia ei ilmene joulukuuhun kestävän kokeilun aikana, tiheämpi vuoroväli on mahdollista ottaa käyttöön jo lähivuosina.

– Tällä hetkellä sille ei ole kysynnän puolesta tarvetta, mutta seuraamme matkustajamääriä koko ajan. Oletus on, että tiheämpään vuoroväliin on tarve siirtyä viimeistään silloin, kun metro aloittaa liikennöinnin Kivenlahteen (arvio 2023). Taloudellisesti tiheämpään vuoroväliin on varauduttu jo vuosien 2020–2022 talous- ja toimintasuunnitelmassa, selvittää ryhmäpäällikkö Johanna Wallin HSL:ltä.

Käytännössä tiheämpi vuoroväli eli 3/4- malli tarkoittaa sitä, että aamun ja iltapäivän ruuhkatunteina kolme neljästä Espooseen ajavasta junasta jatkaa Matinkylään ja yksi kääntyy jo Tapiolassa. Normaalitilanteessa joka toinen Espooseen ajava juna kääntyy Tapiolassa.

Wallin laskee, että 3/4-mallilla Matinkylän juniin mahtuisi tunnissa noin 3 600 matkustajaa enemmän kuin nykytilanteessa.

Vaikka metron matkustajamäärien kuormitus ei vielä ole lähellä maksimia, se jakaantuu Wallinin mukaan epätasaisesti.

– Nyt tilanne on se, että Matinkylään jatkavat junat ovat jatkuvasti täynnä tai täydempiä kuin Tapiolaan jäävät junat, joissa on väljempää. Kokeilussa selvitetään myös sitä, vaikuttaako 3/4 -malli tähän.

HSL ja HKL ovat testanneet tiheämpää vuoroväliä aiemmin vain yksittäisinä päivinä. Tällä kertaa maanantaina alkanut kokeilu kestää viisi viikkoa. Tavoitteena on selvittää, miten esimerkiksi ulkoiset häiriöt vaikuttavat tiheämpään liikenteeseen.

– Aiemmat testipäivät ovat olleet sellaisia, että isompia ulkoisia häiriöitä, esimerkiksi kaluston rikkoontumisesta tai matkustajista johtuvia, ei ole sattunut. Nyt haluamme laajempaa kokemusta siitä, miten tällaiset tilanteet vaikuttavat, kun ajetaan tiheämpää vuoroväliä, Wallin sanoo.

Wallinin mukaan tiheämpi vuoroväli näyttäisi aiempien kokeilujen perusteella toimivan normaalitilanteessa, kun isompia häiriöitä ei ole.

– Pieniä myöhästymisiä tuli, mutta ne saatiin kurottua kiinni.

Tiheämmät vuorovälit ovat Wallinin mukaan ensimmäinen askel metron kapasiteetin lisäämiseen. Siitä olisi apua nykyhetkestä noin kymmenen vuotta eteenpäin.

Sen jälkeen uhkana on HSL:n arvion mukaan, että kaikki matkustajat eivät enää mahdu metroon. Riski toteutuisi erityisesti tilanteessa, jossa Espoonlahden alueen asukasmäärä kasvaa voimakkaasti ja vain joka toinen juna ajaa Kivenlahteen.

HSL esitti viime syksynä ratkaisuksi kääntöraiteen louhimista Matinkylään. Wallinin mukaan 3/4-mallin toteutuminen vähentäisi lyhyellä tähtäimellä tarvetta kääntöraiteelle. HSL pitää Matinkylän kääntöraidetta edelleen tarpeellisena, sillä tulevaisuudessa Matinkylän tarvitaan lisää liikennettä.

– Matinkylän kääntöraide vähentäisi koko järjestelmän häiriöherkkyyttä ja sen turvin kaikki junat voitaisiin ajaa Matinkylään saakka jatkossakin, Wallin sanoo.

Espoossa kääntöraidetta on vastustettu sekä kustannusten että metrojatkeen aikataulun vuoksi. Jos kääntöraide louhittaisiin nyt Matinkylään, se viivästyttäisi Kivenlahden liikennöinnin aloittamista arviolta puolellatoista vuodella.

HKL selvittää parhaillaan myös metron automatisointia. Automatisointi olisi kuitenkin toiminnassa todennäköisesti vasta 2030-luvulla.

Länsimetro

Tiheämpää vuoroväliä ajetaan arkisin ruuhka-aikoina eli noin kello 7–9.30 ja iltapäivisin kello 14.30–18.30.

Kokeilun myötä Matinkylään muodostuu ruuhka-aikaan vuorotteleva 2,5 minuutin ja 5 minuutin vuoroväli.

Kokeilu alkoi maanantaina 11. marraskuuta ja jatkuu 13. joulukuuta saakka. Tavoitteena on saada laajempia kokemuksia tiheämmän vuorovälin toimivuudesta.

Aiheeseen liittyvää

  1. Länsimetron jatkeen aikataulussa riski – Metropomo Saksi: "Kauppakeskuksen myöhästyminen vaikuttaisi aikatauluun" 17.8.2019 7:00
  2. Länsimetron matkustajien tyytyväisyydessä täyskäännös – taustalla 5 selvää syytä 22.1.2019 16:15
  3. 100 miljoonan lasku lankeaisi lähes kokonaan espoolaisten maksettavaksi – Espoon poliitikoilta täystyrmäys HSL:n kääntöraidehaaveelle 6.10.2018 7:10
  4. Espoo: Matinkylän kääntöraiteen lasku olisi arvioitua suurempi – "Maksaa, jos urakoitsijat joutuvat odottamaan" 6.10.2018 7:00
  5. Espoo perkaa vaihtoehtoja kääntöraiteelle – " Luottamus HSL:n laskelmiin on nyt aika heikkoa" 17.10.2018 6:30
  6. HSL-pomo torjuu espoolaisten pelon: "Kääntöraiteen rakentaminen ei katkaise metroliikennettä Matinkylään" 4.10.2018 19:00

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut