Lyökö kutsukyyti tällä kertaa läpi Espoossa? Mobiilisovelluksella kutsuttavan tila-auton käyttäjämäärät kasvavat

Kutsukyyti liikennöi 8-paikkaisella tila-autolla. Viavan

Anniina Virtanen

Espoon alueella toimivan kutsukyytipalvelun pilottikokeilu on saanut hyvän vastaanoton, kertoo kenttäpäällikkö Vili Lehtinen Viavanilta. Tarkkoja käyttäjämääriä hän ei kerro, mutta tällä hetkellä matkoja tehdään päivässä noin parisataa.

– Käyttäjämäärät kasvavat joka viikko. Käyttäjät ovat olleet todella tyytyväisiä palveluun ja toivovat tämän jatkuvan, Lehtinen kertoo.

Muuta negatiivista palautetta hän ei keksi, kuin että toiminta-aluetta haluttaisiin suuremmaksi. Palautteen perusteella palveluntarjoaja ViaVan laajensi aluetta kattamaan myös Matinkylän, Olarin ja Friisilän alueet sekä Leppävaarassa hieman pohjoisemmaksi. Myös palveluaika laajentui kaksi viikkoa myöhemmin arkipäivistä lauantaihin.

 – Jos palvelulle löytyy paljon kysyntää, on mahdollista, että se jatkuu ja laajenee. Palvelu toteutetaan HSL:n kanssa yhteistyössä, joten palvelun jatkuminen ei ole kuitenkaan pelkästään ViaVanista kiinni, Lehtinen kuvailee.

Pilottikokeilu kestää puoli vuotta, jonka aikana selvitetään, onko palvelulle kysyntää.

Länsiväylä kertoi syyskuun alussa, että ViaVanin ja HSL:n yhteistyössä tarjoama palvelu muistuttaa Kutsuplus-palvelua, joka lopetettiin kannattamattomana.

– Käyttäjänäkökulmasta se oli jo silloin hyvä palvelu, vaikka sovellusta ei ollutkaan. Mutta aika ei ollut vielä kypsä. Ihmiset eivät olleet tottuneet käyttämään vielä puhelinta esimerkiksi maksamiseen ja mobiililippuihin samalla tavalla kuin nyt, hän tuumaa.

Lisäksi Kutsuplussan autot olivat minibusseja, ja ne todettiin liian suuriksi käyttötarpeeseen nähden. Uudessa kyytipalvelussa käytössä on henkilöautoiksi rekisteröidyt kahdeksanpaikkaiset tila-autot.

– Se oli osittain syy, miksi Kutsuplus oli niin kallis HSL:lle. Minibussin sijaan nyt ajetaan tila-autolla, jolloin jo autojen hintaero on valtava. Linja-auton kuljettajat ovat lähtökohtaisesti kalliimpia kuin henkilöautonkuljettajat.

Hän muistuttaa, että esimerkiksi ilta-ailoina harvaan käytettyjen bussireittien ylläpitäminen on kallista.

– Kun palvelu perustuu aitoon tarpeeseen, voi olla, että pidemmässä juoksussa kutsukyydit tulevat hyvin nopeasti halvemmaksi kaupungille.

Ihmiset ovat melko hitaita vaihtamaan liikkumistottumuksiaan, toteaa Lehtinen. Moni on kuitenkin ottanut palvelun haltuun liityntämatkoilla, kuten palveluntarjoaja oli uumoillut.

– Vielä enemmän palvelua on käytetty poikittaisiin matkoihin, joihin ei oikein mene hyvää bussiyhteyttä, Lehtinen sanoo.

Esimerkiksi Haukilahden ja Keran väliseen poikittaiseen matkaa kutsukyytipalvelua on käytetty.

– Espoossa on tullut palautetta siitä, että joukkoliikenne on huonontunut, kun metron liityntäliikenne aloitettiin. Tämä tuo uuden vaihtoehdon liikkua, Lehtinen avaa.

HSL:n ja ViaVanin kutsukyytipilotissa ei voi hyödyntää HSL:n matkakortteja.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut