Kourakaupalla terveyttä pähkinöistä – Syö sellaisenaan tai lisää ruokiin ja leivonnaisiin – Saat samalla proteiineja ja paljon makua

toimitus

Nykyisin neuvotaan, että lautasella pitäisi olla entistä vähemmän eläinperäistä proteiinia ja sen tilalla palkokasveja sekä pähkinöitä ja siemeniä. Useimmille pähkinät ja siemenet maistuvat sellaisenaan. Suositeltava määrä on THL:n mukaan noin 15–30 grammaa päivässä eli yksi tai kaksi kourallista.

Pähkinät ja siemenet sopivat välipalaksi. Jos käsi hamuaa karkkipussille, vaihda pussi pähkinöihin. Parempi vaihtoehto ne ovat.

Pähkinöitä ja siemeniä voi lisätä myös ruokiin. Ne tuovat kivaa puruvastusta ruokaan, ne ovat maukkaita, ja niiden ravintoarvot ovat hyvät. Pähkinät sisältävät runsaasti energiaa, hyvänlaatuista rasvaa, proteiinia, kuituja, E-vitamiinia ja antioksidantteja. Terveysvaikutukset korostuvat, kun pähkinät syödään sellaisenaan.

Saksanpähkinö Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Saksanpähkinä on monipuolinen pähkinä, joka kasvaa yleisesti Euroopassa. Saksanpähkinä on yleinen pihapuu, jonka suurten, vihreiden hedelmien sisältä löytyy ravinteikas aarre. Puun arvellaan levinneen Eurooppaan Vähä-Aasiasta.

Saksanpähkinöitä ahmivat jo roomalaiset, joille pähkinä oli hedelmällisyyden vertauskuva.

Se sopii sellaisenaan syötäväksi, salaattiin, leipiin ja leivonnaisiin sekä makeisiin. Saksanpähkinästä puristetaan myös maukasta öljyä.

Saksanpähkinät sisältävät runsaasti antioksidantteja ja rasvahappoja. Saksanpähkinästä voidaan käyttää jopa kuoret hyväksi, niillä voi värjätä lankaa kauniin ruskeaksi.

Hasselpähkinä Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Hasselpähkinät tulevat Etelä-Euroopasta. Ne kasvavat myös luonnonvaraisena, mutta viljeltynä niitä tuotetaan muun muassa Turkissa.

Hasselpähkinät sopivat makeisiin jälkiruokiin, leivontaan ja ruoanlaittoon. Nougatsuklaa tehdään hasselpähkinöistä.

Pekaanipähkinä Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Pekaanipähkinä on kotoisin Pohjois-Amerikasta. Sen maku on mieto, hieman makea ja sitä käytetään usein jälkiruoissa. Uurteinen ulkomuoto paljastaa, että se on sukua saksanpähkinälle.

Myös pekaanipähkinöitä käytetään suklaakonvehtien ainesosana.

Pistaasipähkinä Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Pistaasipähkinöitä moni on maistanut paahdettuna ja suolattuna naposteltavana, mutta ne sopivat hyvin myös ruoanlaittoon ja mausteeksi makeisiin ruokiin, kuten jäätelöön. Italialaiset maustavat niillä jopa makkaraa eli mortadellaa.

Pistaasipähkinöitä viljellään Iranissa ja Kaliforniassa sekä pieniä määriä myös Sisiliassa.

Cashewpähkinä Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Cashewpähkinä on ravintokasvina tärkeä. Se kasvaa erikoisella tavalla, sillä se on kiinni cashewomenaksi kutsutussa munuaispuun hedelmässä.

Cashew'n maku ja koostumus ovat pehmeitä ja miellyttäviä. Se sopii ruoanlaittoon tai naposteltavaksi.

Kasvis- ja vegaaniruokavalioiden lisäännyttyä myös cashewpähkinöiden kulutus maailmalla on noussut. Osassa maita, kuten esimerkiksi Intiassa, pähkinän tuotantoon liittyy eettisiä ongelmia. Pähkinä on kovan kuoren sisällä. Kuoret halkaistaan yksi kerrallaan käsin. Pähkinän ympärillä on happoja sisältävää nestettä, joka syövyttää pähkinöitä käsittelevien naisten sormenpäät. Vietnamissa vastaavaa työtä tekevät pakkotyövangit.

Parapähkinä Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Parapähkinä tunnetaan myös nimellä brasilianpähkinä, ja kuten nimestä arvaa, se on kotoisin Brasiliasta. Ne tulevat sademetsässä kasvavista villeistä puista, joista ne kerätään. Suuren hedelmän sisällä on jopa parikymmentä pähkinää.

Parapähkinät ovat suurikokoisia. Niitä käytetään usein leivonnaisissa tai napostellaan sellaisenaan.

Macadamiapähkinä Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Macadamiapähkinä tulee Australiasta, ja se tunnetaan myös nimellä australianpähkinä. Aboriginaalit ovat syöneet macadamiapähkinöitä tuhansia vuosia. Vasta 1800-luvulla ne esiteltiin muulle maailmalle. Nykyisin maailman suurimmat macadamiaviljelmät sijaitsevat Havaijilla.

Macadamia on erittäin rasvainen pähkinä. Sitä käytetään paljon erilaisissa jälkiruoissa ja jäätelöissä. Pähkinä maistuu myös sellaisenaan syötynä.

Maapähkinä Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Maapähkinä ei ole pähkinä vaan palkokasvi. Maapähkinä kasvaa erikoisella tavalla. Aluksi kasvi kasvaa noin puolimetriseksi ja siinä on tyypilliset hernekasvin kukat. Kukkimisen jälkeen varsi laskeutuu maan tasolle ja kasvattaa palot maan alle, ei varteen, kuten palkokasvit yleensä tekevät.

Maapähkinöiden suurimpiin tuottajiin kuuluvat Yhdysvallat, Kiina ja Intia.

Maapähkinöitä käytetään useiden maiden keittiöissä. Ne voi syödä sellaisenaan, ja niistä voi myös puristaa öljyä. Tunnetuin tuote lienee maapähkinävoi.

Mantelit voidaan liittää pähkinäjonoon, sillä niitä käytetään samaan tapaan. Ihmiskunnan ravintona mantelit ovat olleet tuhansia vuosia.

Mantelipuut levisivät Lähi-idästä Välimeren rannoille, ja siellä ovat myös nykyiset viljelyalueet.

Mantelit sisältävät runsaasti ravintoaineita, muun muassa magnesiumia ja E-vitamiinia. Niitä käytetään laajasti ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa.

Jauhetuista manteleista voi valmistaa myös mantelimaitoa.

Pinjansiemenet ovat mäntypuiden siemeniä. Niitä voi käyttää mausteena, salaateissa, lämpimien ruokien osana, leivonnassa, ja esimerkiksi italialainen pesto tehdään pinjansiemenistä.

Seesaminsiemenet ovat alun perin kotoisin Afrikasta ja Egyptistä. Pieni siemen on erittäin monikäyttöinen aina kuorrutuksista lähtien. Seesaminsiemen on suosittu leivässä. Siemenistä puristetaan maukasta öljyä ruoanlaittoon, ja Lähi-idän keittiöstä tuttu tahini on tehty seesaminsiemenistä.

Auringonkukansiemenet ja kurpitsansiemenet ovat monikäyttöisiä esimerkiksi leivonnassa tai salaatin osana. Molemmat sisältävät runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita.

Satay-kastike antaa makua kanalle, mutta se sopisi myös pelkkien kasvisten lisukkeeksi Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Satay-kastike

6 annosta

1. Hienonna valkosipuli, inkivääri ja chili sekä purista limestä mehu. Lisää joukkoon maapähkinävoi tai rouhitut maapähkinät.

2. Lisää seokseen soijakastike, seesamiöljy, kalakastike, sokeri sekä mausteet. Sekoita tasaiseksi. Lisää kookosmaitoa, kunnes seos muuttuu kastikemaiseksi. Maista ja mausta makusi mukaan, voit esimerkiksi laittaa enemmän chiliä tai limeä.

3. Tarjoa kastike esimerkiksi paistetun kanan tai paahdettujen kasvisten lisäkkeenä. Paistetut kananpalat voi sekoittaa kastikkeeseen tai tarjota kastiketta dippinä tai lisäkkeenä.

Kasviksia, paahdettuja nuudeleita, siemeniä ja pähkinöitä - tässä salaatissa on kokonainen ateria. Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Pähkinäinen kaalisalaatti

neljälle

1. Huuhtele ja suikaloi kaalit ja porkkanat. Kokoa kasvikset vatiin ja sekoita.

2. Tee kastike. Sekoita kaikki ainekset hyvin keskenään.

3. Riko kypsentämättömät nuudelit uunipellille, levitä pellille myös siemenet ja pähkinät. Paahda uunissa 200 asteessa noin 10 minuuttia, eli kunnes nuudelit ja siemenet alkavat ruskistua. Jäähdytä ja lisää seos salaatin päälle.

4. Lisää kastike salaatin päälle.

Pähkinäpiirakka

6–8 palaa

Pohja:

1. Yhdistä pohjan kuivat aineet ja nypi voin kanssa tasaiseksi seokseksi. Lisää kylmä vesi ja sekoita tasaiseksi taikinaksi.

2. Painele taikina voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille.

3. Paahda pähkinöitä hetki paistinpannulla.

4. Sulata voi, sokerit ja siirappi. Sekoita joukkoon kananmunat, suola ja pähkinät. Kaada täyte vuokaan. Paista 200 asteessa puolisen tuntia.

5. Vispaa kerma vaahdoksi, mausta vaniljasokerilla. Tarjoa jäähtyneen piirakan kera. Kerman sijaan käy myös vaniljajäätelö.

Kirjoittaja: Mervi Pasanen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Koronatilanne rauhallinen Espoossa – kuusi uutta tartuntaa
  2. Asunnon osto etänä yleistynyt – korona kiihdytti asuntojen verkko-ostamista pääkaupunkiseudulla
  3. Lämpö toi ryntäyksen ja roskaa – Bodominjärven murhapaikalla on telttailtu ja poltettu nuotiota, vaikka se on kielletty
  4. Polkupyörävarkauksien sesonki kuumenee – Vuorokauden saldo Länsi-Uudellamaalla 22
  5. Gräsan uurnalehdon kunnostus alkoi – muistoesineet kehotetaan hakemaan perusparannuksen ajaksi pois
  6. Bussikuski raivosi ja heitti matkustajia väkivalloin ulos bussista Helsingissä – Vaati isoja korvauksia työsuhteen purusta, mutta joutui itse maksamaan
  7. Tukes selvittää Helsingin kaupunginteatterin räjähdystä – Alalla pelätään, että vastaavia onnettomuuksia voi sattua muuallakin
  8. HSL-sovelluksessa voi maksaa lippuja nyt myös Pivolla
  9. Älä päästä koiraa sinileväiseen veteen – Näin tunnistat hengenvaarallisen myrkytyksen
  10. Juttua päivitetty: Vantaan poliisioperaatio ohi, kohdehenkilö otettu kiinni – Liittyi "hengen ja terveyden suojaamiseen"
  11. Luontoretki tutustuttaa Leppävaaran luontoon ja Hanikan luontopolkuun – ilmoittauduttava yhä ennakkoon
  12. USU: Ruumiinavauksia vähemmän kuin koskaan – Lääkäri: "Tämä on huolestuttava suunta"
  13. Hyvinvointi: Miia Hoisko, 37, omistaa 4 erilaista fillaria – "Yhdellä pyörällä ei pärjää, jos haluaa kehittyä useissa pyöräilylajeissa"
  14. Hyvinvointi: Vea Vainio ja Nella Kaartinen tanssivat metsässä, koska se tekee hyvää keholle ja mielelle – "Puhdistava, rauhoittava kokemus, jossa voi antautua hetkeen"
  15. Länsirannan puisto kuntoilualueineen kunnostetaan – lisää roskiksia ja penkkejä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.