Raidejokeri on hitaampi kuin nykyinen bussi 550 – "Kulkee erityisesti Leppävaarassa lähempänä työpaikkoja ja asuntoja"

Havainnekuva raidejokerista Leppävaaran aseman pysäkillä. Raide-Jokeri

Kaisa Paastela

Raidejokeri on toistaiseksi pysynyt aikataulussaan ja sen valmistumisajankohta on edelleen kesäkuu 2024, eli viisi vuotta rakentamisen aloituksesta. Takaiskuja hanke on kohdannut ainakin Helsingin Pajamäessä, jossa on liito-oravien elinympäristö sekä Roihupellossa, jossa linjauksen alle jäi jääkautinen hiidenkouru.

– Tehdyt valitukset ovat kyllä vaikuttaneet aikatauluun, mutta uskomme silti, että kesäkuu -24 on realistinen aikataulu. Ratkaisevaa tässä on, että pääsisimme louhimaan Patterimäen tunnelia ensi kesänä. Tunnelitöiden viivästyminen on jo sellainen, että se vaarantaisi kokonaisaikataulun, kertoo projektinjohtaja Juha Saarikoski

Sosiaalisessa mediassa on ajoittain nostettu esiin, että raitiotie 25 km/h keskinopeudellaan on hitaampi kuin nykyinen runkobussi 550. Saarikoski myöntää, että näin on, mutta siihen on selvä syy.

– Pikaraitiotien linjanopeus on alempi kuin bussin, koska reitti ei ole sama. Pikaraitiotie kulkee erityisesti Espoon Leppävaaran ympäristössä lähempänä asukkaita ja työpaikkoja. Linja on silloin hitaampi, mutta kävelymatkat lyhyempiä ja kävely on aina hitaampaa kuin linjalla kulkeminen.

– Kokonaisuutena matkustajat hyötyvät pikaraitiotiestä erityisesti siksi, että matka-ajat ovat luotettavia ja vuorovälit säännöllisiä. Epäsäännöllinen kulku pidentää odotus- ja matka-aikoja merkittävästi, Saarikoski muistuttaa.

Bussilinja 550 on tällä hetkellä niin kuormittunut, että se ei pysy aikataulussa etenkään ruuhka-aikoina. HSL on seurannut Huopalahden aseman pysäkillä eri aikoina saapuvien matkustajien toteutuneita odotusaikoja. Niissä on kovia heittoja, vaikka aikataulun mukainen vuoroväli olisi 5 minuuttia. Huopalahden pysäkki on tällä hetkellä pois käytöstä, sillä 550 on siirtynyt poikkeusreitille.

Saarikoski toteaa, että tulevaisuudessa bussilinjan säännöllisyys heikkenisi entisestään, kun matkustajamäärä kasvaa.

Seuraavaksi pikaratikkahankkeen työt alkavat Kuusisaarentiellä Keilaniemessä tammikuussa.

– Kadulla aloitetaan työt johtosiirroilla ja radan rakennekerroksilla. Kesällä 2020 on tarkoitus tehdä kiskotöitä.

Laajalahden Kurkijoentien työt alkavat ensi keväänä. Kurkijoenpuistossa on jo aloitettu alustavat rakennustyöt eli pintamaan poisto ja tulevan radan pengerrys.

Leppävaarankadulla aloitetaan helmikuussa kaivannon tuennat.

– Sen jälkeen kadulla tehdään uusia vesihuollon linjoja. Koska risteysalueella ja Leppävaarankadulla tehdään laajoja johtosiirtotöitä, suljetaan Leppävaarankadun ja Alberganpromenadin risteysalue kokonaan ajoneuvoliikenteeltä lokakuuhun 2020 asti. Näin rakentaminen saadaan toteutettua huomattavasti nopeammin, Saarikoski kertoo.

– Alberganpromenadilla on aloitettu kiveysten ja istutuslaatikoiden purkutyöt ja niitä tehdään vaiheittain pienissä osissa. Perkkaantiellä aloitetaan tämän vuoden lopussa paalutustyöt ja ne jatkuvat ensi vuoden puolelle, hän luettelee.

Pitäjänmäentiellä raidejokeriprojekti siirtyy ensi vuoden aikana kohti Vihdintien ympyrää.

– Ensi vuonna töitä tehdään Pajamäen ja Takomotien välillä. Kadulla tehdään johtosiirtoja ja vesihuoltotöitä. Helmikuusta 2020 alkaen Pitäjänmäentie kapenee kaksikaistaiseksi, ja Pitäjänmäen ohi ajavien kannattaa käyttää vaihtoehtoisia reittejä esimerkiksi Kaupintien ja Vihdintien kautta, vinkkaa Saarikoski.

Pakilantien työt alkavat Tuusulanväylän päästä keväällä 2020. Vesihuollon töitä tehdään Pirjontien ja Pakilantien ympyrässä.

Oulunkylän Käskynhaltijantiellä on alkanut työt pintamaiden poistolla nyt syksyllä. Ensi keväänä työt jatkuvat louhinnalla ja johtosiirroilla. Viilarintiellä jatkuvat työt ensi keväänä pengerrystöillä kadun leventämiseksi sekä johtosiirroilla.

Allianssi tiedottaa alkavista töistä, liikennejärjestelyistä ja meluavista työvaiheista tarkemmin niiden ajankohtien lähestyessä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Putkityöt jämähtivät Patolassa valitukseen – liito-oravan alue voi jo viivästyttää koko raidejokeria
    11.9.2019 10:15
  2. Raidejokerin rakentaminen etenee: Alberganesplanadi on työmaana seuraavan parin vuoden ajan
    2.9.2019 7:00
  3. Asukkaiden kärjekäs mielenilmaus ei auta – jääkaudelta peräisin oleva kalliomuodostelma jyrätään raidejokerin alta Vartiokylässä
    22.8.2019 21:00
  4. Raidejokeria rakennetaan 20 kohteessa – näillä alueilla odotettavissa ruuhkia
    9.8.2019 12:36
  5. Raidejokerin liikennehaitat alkavat näkyä syksyllä – Turunväylällä lasketaan nopeuksia ja kavennetaan kaistoja
    3.8.2019 7:00

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut