Ulkoilijoita hemmotellaan Rantaraitilla – kinttupolku vaihtui näyttäväksi, led-valaistuksi kävelysillaksi

Rantaraitille valmistui tänä syksynä esteetön kävelysilta Nokkalan Majakan ja Matinkylän uimarannan välille. Arkisto/Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Matinlahden uimarannan ja Nokkalanniemen välille on valmistunut uusi kulkuväylä.

Puukantinen pyöräily- ja kävelysilta kulkee aivan rantaviivaa pitkin ja sen tukijaloista pari on vedessä.

– Laiturinakin siitä puhutaan. Otimme sen viime viikolla urakoitsijalta vastaan, kertoo hankepäällikkö Timo Jukola Espoon kaupungilta.

Jukolan mukaan rannassa kulkenut polku haluttiin korvata paremmalla ja turvallisemmalla ja myös helpommin kuljettavalla väylällä.

– Se on myös näyttävän näköinen. Kaiteiden alapuolelle on upotettu led-valaisimet. Pimeälläkin se on näyttää hyvältä ja on turvallinen kulkea.

Viereisen kallion takia silta kulkee paikoin kapeassa kohdin ja sitä on levennetty muutamalla ulokkeella, joihin on myös kätevä jäädä katselemaan merellistä maisemaa.

Kallioon pultattu metallirunkoinen silta on tukeva. Tosin rantakallio ei ollut niin kovaa kuin odotettiin.

– Se oli osin rikkonaista ja sitä piti poistaa kaivamalla, Jukola sanoo.

Silta on 40–50 metriä pitkä ja sen toinen pää on saaristoveneiden laiturin kupeessa. Nokkalanniemen venesataman maamerkki on näyttävä kahvila-ravintola Nokkalan Majakka.

– Saaristoveneillä ja Majakassa käy paljon väkeä, joten halusimme uudesta väylästäkin korkeatasoisen ja tyylikkään, ei vain murskekäytävää, Jukola selvittää.

Esteettömälle sillalle pääsee myös pyörätuolilla. Vilkkaan satama-alueen turvallisuutta on lisäksi kohennettu maalaamalla suojatiemerkinnät kahdelle satamaan menevälle väylälle.

Rantaraitin muitakin polkuja on hankkeen yhteydessä vahvistettu ja valaistusta parannettu turvallisuuden parantamiseksi.

Aamu-uinnille Matinlahden uimarannalle menossa ollut Merja Hotanen seisahtui uudelle kuluväylälle maisemia katsomaan.

– Majakkaan tämä sopii hyvin. Tosin minulle olisi kyllä se vanha kinttupolkukin kelvannut, hän naurahtaa.

Eläkkeellä Hotanen ehtii käydä usein uimassa.

– Kesällä joka päivä ja nyt joka toinen päivä. Ei ole nuutunut olo koko päivänä, hän vakuuttaa.

Nokkalan sillan urakoi vantaalainen yritys Silvertek, joka aloitti tällä viikolla toisenkin työmaan rantaraitin varrella.

Silvertek purkaa vanhoja laitureita ja kunnostaa muutaman. Urakka jatkuu vuoden loppuun.

Länsiväylä uutisoi kolme vuotta sitten Espoon kaupungin asettamasta käyttökiellosta huonokuntoisille laitureille ja niiden purkumääräyksistä. Kaikille päätös ei käynyt.

– Yksi laituri poistettiin urakasta valituksen takia, kertoo hankepäällikkö Osmo Tiililä

Westendin ja Espoonlahden väliltä poistetaan seitsemän laituria ja kaksi kunnostetaan.

– Ne ovat tosi huonokuntoisia. Niissä on betonia ja kiveä ja osa on puurakenteisia, Tiililä kertoo.

Monet ovat pieniä laitureita ja niiden purku käy nopeasti. Purettavia laitureita on esimerkiksi Nuottaniemessä ja Suvisaaristossa.

Historia

Nokkalan uusi kulkusilta on kalliolla, josta voi siellä täällä erottaa vanhoja kaiverruksia.

Espoon museo kartoitti eri aikakausilta olevat kaiverrukset ja ne myös kuvattiin.

Tuoreimmat kaiverrukset ovat noin 1930-luvulta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.