Mankki ja Luoma ykkösvaihtoehdot liki sadan junan varikolle –välttämätön, jos Pisara-rata rakennetaan

Rantaradan lähijunaliikenteen valtava uusi varikko voidaan tulevaisuudessa sijoittaa Espoon Mankkiin tai Kirkkonummen Luomaan.

Varikon sijoittelusta on valmistunut ensimmäinen selvitys. Selvityksen mukaan varikko tarvitsee valtavasti tilaa: sinne pitäisi mahtua vähintään 70 yli sadan metrin pituista junaa. Raiteita tarvittaisiin rinnakkain 23–26.

Selvityksen mukaan Mankissa junia voitaisiin sijoittaa varikolle 97 ja Luomassa 94.

Mankin ja Luoman lisäksi varikon sijoituspaikkana on tarkasteltu myös Vuohimäkeä Kirkkonummen puolella. Se tarvitsisi kuitenkin oman, pitkän huoltoraiteen, joten se ei ole vaihtoehdoissa kovin vahvasti mukana.

Väylävirasto ja Helsingin seudun liikenne HSL näkevät uusien junavarikkojen perustamisen välttämättömäksi, koska Ilmalan varikkoa Helsingissä ei voi laajentaa. Sen ympärille rakennetaan asuntoja.

Helsingin seudun lähijunaliikenne on kasvanut ja kasvaa edelleen, kun uusia raiteita rakennetaan. Espoon kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta länteen on ollut vuosia hankkeilla ja odottanut aloituspäätöstä.

Uuden varikon liikenteellisesti paras sijainti on kaupunkiradan päässä eli Kauklahden aseman jälkeen.

– Varikosta on tehty nyt ensimmäinen selvitys, mutta paikkaa on etsitty jo aiemminkin, kun varikkojen sijaintia eri radoilla on kartoitettu, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Kaisa Kauhanen

Varikkojen tarve nousee kuitenkin erityisesti Pisara-ratahankkeesta.

– Jos HSL lisää junaliikennettä ja tihentää vuorovälejä, kalustolle tarvitaan lisää tilaa, Kauhanen selvittää.

Hän tähdentää varikkojen rakentamisen riippuvan ratahankkeiden toteutumisesta. Päätöksiin, suunnitteluun ja kaavoitukseen kuluu vielä vuosia ennen kuin rakentaminen edes alkaa.

Varikkoalue tarvitsee melkoisesti tilaa nykyisten ratojen vieressä. Sijainnin pitäisi olla myös mahdollisimman lähellä lähijunien päivittäistä liikennettä, jotta siirtoajot olisivat lyhyet.

Mankin ja Luoman ja mahdollisesti Vuohimäen lisäksi muita sijoituspaikkoja varikolle rantaradalla ei olla tällä haavaa selvittämässä.

Edit klo 15.19: Korjattu otsikkoa sekä kohtaa, jossa todettiin varikkoa tarvittavan sekä kaupunkiradan jatkeen että Pisara-radan vuoksi. Varikko tarvitaan Pisara-radan takia, ei Espoon kaupunkiradan jatkeen vuoksi.

Joukkoliikenne

Väyläviraston ratasuunnitelmassa on esitetty kahden lisäraiteen rakentamista nykyisten raiteiden viereen Leppävaaran ja Kauklahden välille.

Kaksi raidetta on tiheälle kaupunkijunaliikenteelle ja kaksi nopeammalle lähiliikenteelle ja Turun suunnan kaukoliikenteelle.

Rantaradan varikkoselvityksessä on tarkasteltu vaikutuksia paitsi liikenteeseen myös muun muassa kaavoitukseen, maankäyttöön, maisemaan ja kulttuuriperintöön.

Varikkoa varten on tehtävä myös ympäristövaikutusten arviointi (yva).

Luomassa ja Mankissa tarkastellut varikkoalueet ovat yksityisessä omistuksessa ja kiinteistön omistajia on kymmeniä. Alueet ovat lähes kokonaan maa- ja metsätalouskäytössä.

Alustavan arvion mukaan varikon rakentaminen Mankkiin maksaisi 80 miljoonaa euroa ja Luomaan 63 miljoonaa euroa. Laskelmissa ei ole huoltohallia.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut