Kauppojen hyllyiltä vuoden 2015 jälkeen hävinnyt Hartwallin Urho-olut on tehnyt paluun uudessa muodossa. Sitä on nimittäin kesäkuusta lähtien myyty 0,95 litran muovipullossa.
Pullossa on myös erikoinen, paperilla peitetty kierrekorkki ja valmistusmaaksi siinä mainitaan EU, hämmästelee oluen ostaja.
Onko Urhon tuotanto siirtynyt ulkomaille,Hartwallin markkinointipäällikkö Turkka Hirvonen?
– Urho-olut valmistetaan ja pullotetaan nyt Hartwallin kumppanipanimolla Latviassa. Kuulumme samaan Royal Unibrew -konserniin, ja sitä kautta meillä on mahdollisuus tuoda uusia tuotteita ja testata uusia pakkaustyyppejä Suomen markkinoilla, Hirvonen kertoo.
Urho tehdään hieman eri reseptillä kuin aikaisemmin.
– Urho oli pitkään poissa valmistuksesta. Otimme uutuuden vanhan tutun Urho-brändin alle, koska kyseessä on samantyyppinen lagerolut. Myös uusi Urho on vaalea, maistuva lager, mutta kyseessä ei ole tismalleen sama resepti, Hirvonen kertoo.
Hirvosen mukaan Baltiassa 0,95 litran olutpullo on varsin suosittu.
– Meillä ei tällä hetkellä ole mahdollisuuksia pakata olutta näihin pulloihin kotimaassa. Nyt toimme tuotteen kumppanipanimoltamme ja katsomme, mitä suomalaiset tuotteesta pitävät. Urhoa pullottavalla Lacplesis-panimolla on yli 70 vuotta kokemusta laatuoluiden tekemisestä, Hirvonen kertoo.
Hartwall on saanut uudesta Urhosta jonkin verran palautetta sekä kuluttajilta että myyjiltä. Suurin osa palautteesta on ollut myönteistä.
– Muiden Hartwallin olutbrändien valmistusta ei olla aikeissa siirtää ulkomaille, Hirvonen kertoo.