Raidejokeria rakennetaan 20 kohteessa – näillä alueilla odotettavissa ruuhkia

Raidejokerin työt alkoivat viime kesänä. Klaus Nurmi

toimitus

Raidejokeri-pikaraitiotien rakentaminen on käynnissä noin 20 kohteessa. Liikennevirtojen mallinnuksen mukaan tänä syksynä ruuhkia on odotettavissa erityisesti seitsemällä alueella Espoossa ja Helsingissä.

Otaniemessä Maarintie suljetaan syyskuussa ja henkilöautoliikenne siirtyy pääasiassa Tekniikantielle ja Tietotielle. Tekniikantien ja Tietotien kohdalla on syytä varautua tavanomaista pidempiin matka-aikoihin etenkin aamu- ja iltapäiväruuhkan aikaan.

Turunväylällä Kehä I:n länsipuolella on syytä varautua pikaraitiotiesillan rakentamisen aiheuttamiin ruuhkiin. Turunväylän ylittävän Impilahdensillan rakennustöiden vuoksi Turunväylältä poistetaan käytöstä kaistoja ja nopeusrajoituksia alennetaan siltatyömaan kohdalla. Erityisesti Kehä I:ltä Turunväylälle siirryttäessä on odotettavissa jonoja.

Vermossa henkilöautoliikenne siirtyy Ravitien sulkemisen myötä Turuntielle, Turunväylälle ja Kehä I:lle. Turuntien linja-autoliikenteen toimivuuden kannalta on suositeltavaa käyttää reittejä Kehä I:tä Vihdintietä tai Turunväylää pitkin.

Helsingissä Huopalahden tunneli suljetaan moottoriajoneuvoilta maanantaista 12. elokuuta alkaen, minkä vuoksi linja-autoliikenne Haagassa lisääntyy. Pysäkeille pysähtyvät bussit aiheuttavat normaalia enemmän jonoutumista.

Pirkkolantien ja Pirjontien sulkeminen vaikuttaa liikenteeseen Pirkkolassa ja Maunulassa. Liikenne ohjautuu Metsäpurontielle, jossa myös joukkoliikenne on lisääntynyt. Vaihtoehtoisena reittinä suositellaan käyttämään Kehä I:tä tai Metsäläntietä.

Lahdenväylällä on siltatyömaan vuoksi odotettavissa ruuhkia Maaherrantien kohdalla. Lahdenväylän ylittävän uuden pikaraitiotiesillan rakentaminen alentaa ajonopeuksia Lahdenväylällä.

Ruuhkia on odotettavissa myös Viikissä ja Itäkeskuksen ympäristössä. Viikarintiellä aloitettavat louhinnat aiheuttavat muutamien minuuttien pysäytyksiä liikenteelle. Jos mahdollista, kannattaa kulkea Viilarintien sijaan Kehä I:tä tai muita vaihtoehtoisia reittejä pitkin. Varikkotien sulku tietää lisääntynyttä liikennettä Itäväylälle ja Kehä I:lle.

Raidejokerin rakentaminen alkoi kesäkuussa ja rakentamisen vilkkain vaihe ajoittuu vuosiin 2020–2022.

Pikaraitiotie raidejokeri kulkee Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Liikennöinnin on määrä alkaa vuonna 2024. Raidejokeri korvaa bussilinjan 550.

Aiheeseen liittyvää

  1. Raidejokerin liikennehaitat alkavat näkyä syksyllä – Turunväylällä lasketaan nopeuksia ja kavennetaan kaistoja
    3.8.2019 7:00
  2. Raidejokerin pikaraitiotien rakentaminen rysähtää kunnolla käyntiin elokuussa – poikkeusjärjestelyjä luvassa vuosiksi pitkin Espoota ja Helsinkiä
    31.7.2019 12:10
  3. Uusi takaisku Raidejokerille: Luonnonsuojeluyhdistys sai valitusluvan – puunkaato kiellettiin välittömästi
    23.7.2019 10:14

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut