Raidejokerin liikennehaitat alkavat näkyä syksyllä – Turunväylällä lasketaan nopeuksia ja kavennetaan kaistoja

Pikaraitiotien rakentaminen alkoi kesäkuussa 2019. Kuvassa rakennetaan maapohjaa Espoon Otaniemessä. Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Raidejokerin työmaat levittäytyvät loppukesän ja syksyn aikana usealle alueelle Espoossa.

Työt haittaavat liikennettä. Esimerkiksi Impilahdensillan rakentamisen takia Turunväylän kaistoja kavennetaan ja nopeusrajoitusta alennetaan. Liikenne voidaan ajoittain pysäyttääkin.

Näillä näkymin syyskuussa alkava Impilahdensillan rakentaminen on Espoon puolella ensimmäinen iso pikaraitiotien aiheuttama liikennehaitta.

Päivämäärää aloitukselle ei kuitenkaan vielä ole, sanoo raidejokerin liikennejärjestelyvastaava Joonas-Petteri Kallonen

– Tarkka päivä lyödään lukkoon vasta pari viikkoa ennen töiden alkua.

Sama koskee muun muassa Kurkijoenpuiston läpi kulkevan jalankulun ja pyöräilyn reittiä sekä Otaniemen Maarintietä, jotka suljetaan syyskuussa.

Maaperä on yllätyksiä täynnä, perustelee Kallonen.

– Vasta kun maa kohteen ympärillä saadaan kaivettua auki, tiedetään mitä siellä on. Yllätyksiä tulee aina, ja ne voivat viivyttää aikataulua.

Maaperä kartoitetaan etukäteen, mutta kaikkea ei aina saada selville. Metrien syvyydestä löytyy esimerkiksi vanhoja putkia sekä betoni- ja metallirakennelmia, joista kukaan ei ole tiennyt mitään.

Maata voi joutua vahvistamaankin arvioitua enemmän. Parhaillaan raidejokerin pohjaa stabiloidaan Maarintien varrella. Tie jatkuu Maarinrannantienä, jonka eteläpuolen kevyen liikenteen reitti suljetaan piakkoin.

Turvesuontien ja Sakkolantien kohdalle rakennettava silta Kehä I:n yli aiheuttaa niin ikään aikanaan liikenteelle haittaa ja katkoksia.

– Sillan suunnittelu kuuluu raidejokerin hankkeeseen, mutta samanaikainen Kehä I:n parantaminen ja varsinainen sillan rakentaminen ei, Kallonen sanoo.

Hankkeet tehdään yhtä jalkaa, jotta vältetään liikennehaittojen ylenmääräinen pitkittäminen.

Leppävaaraan ja Sellon alueelle tulee myös isoja liikkumista haittaavia järjestelyjä ensi vuonna. Ne heijastuvat Kehä I:llekin, jonka itäpuolella Vermossa Ravitie on jo suljettu moottoriajoneuvoilta ensi vuoden elokuuhun asti. Tien pohjatöissä vastaan tuli yllätyksiä eli vanhoja perustuksia.

– Ravitiellä asennetaan ensimmäiset kiskot näillä näkymin viimeistään ensi keväänä, Kallonen huomauttaa.

Haittoihin ja ruuhkautumisiin varaudutaan Kallosen mukaan liikenteen mallinnuksilla, joissa vaikutukset näkyvät laajemmin kuin vain yksittäisen työmaan kohdalla.

– Niiden mukaan voidaan säätää lähialueiden liikennevaloja ja myös antaa busseille etuisuuksia, että ne pysyvät aikatauluissaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.