Koeajo: Corolla on taas matkalla myyntilistan ykköseksi – Toyota otti ykköspomonsa lauseen tosissaan

No more boring cars! eli ei enää tylsiä autoja, Toyotan pääjohtajan Akio Toyodan tiedetään lausahtaneen.

Toyodan sana on laki, joten uusi Toyota Corolla on ilmentymä siitä, miten viestiä on tehtaalla tulkittu massoja kosiskelevan perheauton suunnittelussa.

Muodot ovat pirteän modernit, kun saksalaiset ja saksalaissukuiset kilpailijat ovat aika steriilejä.

Corollan paluusta ei voida puhua, sillä porrasperäinen Sedan on ollut mallistossa koko ajan, mutta nyt sekin uudistui. Sedan poikkeaa muodoiltaan hieman viisiovisesta Hatchbackista ja Touring Sportsiksi ristitystä farmarista, jotka korvaavat markkinoilta poistuneet Aurisin ja Avensiksen, mutta kantavat nyt Corolla-nimeä. Siksi on jokseenkin varmaa, että viimeistään ensi vuonna Corolla on Suomen myydyin automalli.

Hatchbackissa on edeltäjän Aurisin akseliväli ja se on takatiloiltaan hieman sisariaan pienempi, joiden 2,7-metrinen akseliväli on sama kuin Avensiksessa oli. Sedanin ainoa voimalähde on vanha tuttu 1,8-litrainen 122 hv:n itselataava bensahybridi, mutta muihin on saatavana myös 1.2-litrainen 115 hv:n bensaturbo (ei hybridi) ja täysin uusi 2-litrainen 180 hv:n bensahybridi.

Maahantuoja arvioi, että 90 prosenttia myynnistä on hybridejä, jolloin autossa on aina portaaton e-CVT-automaattivaihteisto. Myydyimmäksi versioksi ennustetaan 1.8-litraista farmaria Active-varustein, jollaisen saa alleen 28 566 eurolla.

Varustevaihtoehdot ovat Life, Style, Active ja Premium. Varusteiden muodossa auto tarjoaa rahalle mainion vastineen. Perusmallissakin ovat vakiona mm. mukautuva vakionopeussäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, automaattiset kaukovalot ja manuaaliversiota lukuun ottamalla edellä ajavan auton seurantatoiminnolla varustettu kaistallapitoavustin.

Kynnys Active-tasoon ylittyy pienellä lisätahalla, ja silloin autoon sisältyvät 16 tuuman kevytmetallivanteet, LED-ajovalot, lämmitettävän ohjauspyörä, mittariston mukautettava monitoiminäyttö, mediakeskus 8-tuumaisella kosketusnäytöllä sekä peruutuskamera. Varustetasoja voi täydentää kohtuuhintaisin paketein.

Tieto- ja viihdejärjestelmä puhuu suomea.

Otimme maistiaiset 2.0 Hybrid -farmarista. Suorituskyky nousee siinä uudelle tasolle verrattuna laiskaksi moitittuun 1.8-litraiseen malliin. Hintana on hieman korkeampi kulutus, mutta vähällä auto silti kulkee. Ajotietokone näytti 5,9 litran kulutusta sekalaisessa ajossa. Ilmoitettu alin päästöarvo on vanhalla NEDC-normilla vain 86 g/km, uudellakin alkaen 112 g/km.

Moottoritieajo on hybridille myrkkyä, ja järjestelmän edut ovat suurimmillaan taajama-ajossa. Auto kulkee kuitenkin sähköllä 120 km/t nopeuteen saakka, ja polttomoottori putoaa ja palaa ajoittain peliin täysin huomaamatta.

Moottori ja voimalinja ovat kiitettävän äänettömiä, mikä korostaa rengasääniä melunlähteenä etenkin karkealla alustalla. Ohjaus on vasteeltaan varsin kevyt, paitsi Sport-ajoasetuksella.

Sisätiloissa on mukavasti väljyyttä ja lattia takana on lähes tasainen. Tavaratilan vetoisuudeksi ilmoitettu 600 litraa pätee, kun mukaan lasketaan välipohjan alla oleva iso lokero. Ohjaamo kelluvine näyttöineen on ilmeeltään moderni ja käytännössä toimiva.

Uusi Corolla on perusvarma suoritus. Maailman suosituin automalli on tarjolla suurempana, monimuotoisempana ja epäilemättä parempana kuin koskaan.

Legendaarinen laatu ja luotettavuus yhdistettynä asialliseen hinnoitteluun pitävät jälleenmyyjät kiireisinä.

Uusi Corolla

Hyvää: taloudellisuus, suorituskyky, käytön helppous

Huonoa: portaallinen istuimen selkänojan säätö, rengasmelu

Hinta: 34 559 euroa

Moottori: 1987 cm3, 4 sylinteriä, hybridijärjestelmä portaattomalla e-CVT-automaattivaihteistolla, etuveto

Teho: 180 hv/132 kW (yhteisteho)

Vääntö: 190 Nm (bensiinimoottori), 202 Nm (sähkömoottori)

Kiihtyvyys 0–100 km/t 8,1 s, huippunopeus: 180 km/t

Renkaat: 225/45 R 17

EU-kulutus yhd 4,9–5,3 l/100 km

CO2-päästöt: 112-121 g/km

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut