”Vedetään matto jalkojen alta” – kuljetuspalvelun uudistukset suututtivat vammaiset Espoossa

KULJETUKSET Kuljetusten ehdot myllätään kymmenessä kunnassa.

Katja Riihola

Vammaisten ja vanhusten kuljetukset Espoossa ja yhdeksässä Länsi-Uudenmaan kunnassa ovat suurten muutosten edessä. Kuntien vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolakien mukaiset kuljetuspalveluiden toimintaohjeet yhtenäistetään, ja Espoo alkaa johtaa uuden Länsi-Uudenmaan kulkukeskuksen toimintaa.

Kuljetukset ovat linkki elämään.”

Tavoitteena on ollut luoda nykyaikainen ja asiakaslähtöinen malli. Valmisteluun ovat osallistuneet vammais- ja vanhusneuvostojen lisäksi kymmenet kehittäjäasiakkaat.

Kuljetuksiin kaavaillut muutokset saavat kuitenkin kritiikkiä monilta vammaisten asioita ajavilta järjestöiltä. Neljätoista muun muassa näkövammaisten, kehitysvammaisten ja autistien asioita ajavaa yhdistystä on tehnyt asiasta yhteisen kannanoton. Uudistusten koetaan vaikeuttavan vammaisten arkea ja heikentävän kuljetuspalvelun laatua.

Jatkossa nopeaa asiointikäyntiä vaikkapa kaupassa ei voisi enää sisällyttää meno- tai paluumatkaan, vaan asiointikäynnin jälkeen tulisi tilata uusi kyyti.

– Meillä on oikeus yhdeksään edestakaiseen matkaan kuussa. Jos välipysähdystä ei enää sallita, eivät matkat tule riittämään kuin ensimmäiseksi viikoksi, sanoo Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaisten yhdistyksen puheenjohtaja Anneli Iltanen

Aiemmin kymmenen minuutin pysähdys matkan aikana on ollut mahdollista ilman perusteluja ja selityksiä ainakin Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Uusien ohjeiden mukaan pysähtyminen matkan aikana ei ole lähtökohtaisesti sallittua paitsi ”pikaisen, välttämättömän, reitin varrella olevan pysähdyksen osalta”.

– Mikä kukaan ulkopuolinen on sanomaan, mikä pysähdys on kenellekin välttämätön, Iltanen kysyy.

Iltasen mukaan tulossa olevat muutokset ovatkin vammaispalvelulain, yhdenvertaisuuslain, itsemääräämisoikeuslain ja YK:n vammaisia henkilöitä koskevan yleissopimuksen vastaisia.

– Vastustimme aikoinaan Helsingin jäykkää matkapalvelua. Nyt Espoossa ollaan vetämässä matto jalkojen alta, sillä Espoon malli on Helsinkiäkin jäykempi. Kuljetuspalvelu on vammaisille linkki elämään, jota ilman arki ei suju, Iltanen summaa.

Lohjalaista Katarina Vasicaa harmittaa erityisesti se, että uudistus on viemässä häneltä taksikortin. Vasican mukaan taksikortti mahdollistaa vammaisen itsemääräämisoikeuden, koska sen avulla taksin on saanut vaikkapa tolpalta.

Uudistukset ovat tuomassa myös parannuksia espoolaisten kuljetuksiin. Esimerkiksi palvelutaloissa asuvien vanhusten matkojen määrä on nousemassa 8–10 matkaan kuukaudessa.

Espoon sosiaali- ja terveyslautakunta käsittelee kuljetusten toimintaohjeita torstaina. Espoon vammaisneuvosto esittää lausunnossaan, ettei toimintaohjeita lyötäisi lukkoon torstaina. Vammaisneuvoston mukaan toimintaohjeeseen tulee kirjata, että taksin voi ottaa suoraan tolpalta. Espoon vanhusneuvosto katsoo, että toimintaohjetta tulisi muuttaa esimerkiksi siten, että kymmenen minuutin pysähtymisoikeus säilyy ennallaan.

Uudistuksessa mukana ovat Espoo, Lohja, Kirkkonummi, Vihti, Karkkila, Raasepori, Kauniainen, Hanko, Siuntio ja Inkoo.

Aiheeseen liittyvää

  1. Espoossa vuosittain lähes 400 000 kuljetusta – vammais -ja vanhuskuljetuksiin haetaan uutta mallia yli kuntarajojen
    25.5.2018 16:00

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut