Länsiväylä on Espoon luetuin lehti

Länsiväylän paperilehdellä on tuoreen tutkimuksen mukaan 91 000 lukijaa. Johanna Erjonsalo

toimitus

Länsiväylä on edelleen tutkitusti Espoon luetuin paperilehti. Tämä selviää tänään julkaistusta vuoden 2018 Kansallisesta mediatutkimuksesta (KMT).

Länsiväylän paperilehdellä on tuoreen tutkimuksen mukaan 91 000 lukijaa. Länsiväylän kokonaistavoittavuus eli printti- ja verkkoversioiden eri lukijoiden yhteismäärä on nyt 136 000.

– Tänä vuonna 65 vuotta täyttävä Länsiväylä on edelleen oleellinen osa espoolaisten arkea. Kirjoitamme jatkossakin Espoosta espoolaisille, sanoo Länsiväylän vastaava päätoimittaja Mikko Heino

Tutkimuksen mukaan 91 prosenttia suomalaisista lukee sanoma-, kaupunki- ja aikakauslehtien sisältöä viikoittain jollakin välineellä. Lukuvälineistä paperi on edelleen ylivoimainen ykkönen: paperilehteä lukee 75 prosenttia vastaajista. Digitaalisessa muodossa eli verkossa lehtien juttuja lukevia on 65 prosenttia.

– Näköislehti on kätevä tapa lukea myös kaupunkilehteä. Lisäksi on hyvä muistaa, että maksuttomasta arkistosta löytyvät kaikki Länsiväylän numerot aina marraskuusta 2009, päätoimittaja Heino sanoo.

Länsiväylä julkaisee myös päivittäin uutiskirjettä, johon on koottu päivän kiinnostavimmat paikalliset uutiset.

Yhteensä Etelä-Suomen Median lehdet tavoittavat nyt 1 094 000 lukijaa. Eniten lukijoita on Suomen suurimmalla kaupunkilehdellä Helsingin Uutisilla, jonka kokonaistavoittavuus on 350 000 lukijaa. Vantaan Sanomien kokonaistavoittavuus on 118 000. Etelä-Suomen Median pääkaupunkiseudun lehtikolmikkoon kuuluvien Länsiväylän, Helsingin Uutisten ja Vantaan Sanomien yhteinen kokonaistavoittavuus on 536 000 eri lukijaa. Paperiversioillaan lehdet tavoittavat yhdessä 237 000 eri lukijaa.

Mediatalo Keskisuomalaisen kokonaistavoittavuus oli tuoreessa mittauksessa 1,8 miljoonaa lukijaa ja viikkokokonaistavoittavuus 1,97 miljoonaa lukijaa. Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista.

Mikä KMT?

Kansallinen mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus.

Tutkimuksen päätilaaja on Media Audit Finland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

Päätuloksena tutkimuksesta saadaan printtimedian virallinen valuutta eli lukijaestimaatti, joka ilmaisee, kuinka monta tuhatta lukijaa kunkin lehden keskimääräisellä numerolla on.

KMT tuottaa myös painetun lehden ja sen lehden digitaalisten versioiden lukemista kuvaavan kokonaistavoittavuusluvun.

KMT-lehtien lukijatiedot raportoidaan kaksi kertaa vuodessa, helmi- ja syyskuussa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut