TALVI Lumi sulaa sitä mukaa kun kauhakuormaaja kippaa sitä koneeseen Espoon keskuksessa.
Lunta on sulatettu koneellisesti Espoossa toistaiseksi viikon verran.
Kohtuullisesti julkisuuttakin saanut lumensulatuskone muutti lumikasoja viemäriin virtaavaksi vedeksi ensin kaupungin varikolla Mikkelässä, jonka jälkeen se on porissut kauppakeskus Entressen takana Espoon keskuksessa.
– Seuraavaksi se viedään Sellon kulmille Leppävaaraan, sanoo Espoon katutuotantopäällikkö Teemu Uusikauppila
Sunantien ja Valakujan kiertoliittymän viereen kasatut lumet on kerätty Espoon keskuksen alueelta noin parin kilometrin säteellä.
Iso kauhakuormaaja kippaa kauhallisen lunta sulatuskoneen vesialtaaseen, jossa alkaa saman tien loiskunta. Laitteen polttimon lämpötila on 1 800 astetta. Putki vie sulamisveden viemäriin.
Entressen takana oleva paikka on yksi lumen läjitysalueista. Sinne kasattuja kaikkia lumia ei ole Uusikauppilan mukaan tarkoitus sulattaa.
– Aurinko sulattaa loput. Mutta saamme tehtyä tilaa lisälumelle, mikä vähentää kuljetuskilometrejä.
Kaupunkialueilla pyörimiseen lumensulatuskone sopii hyvin, on Uusikauppila huomannut.
– Laite on vastannut odotuksia, olen tyytyväinen. Varsinaisille lumen vastaanottopaikoille se on ehkä vähän pieni, mutta näillä lähialueilla se pelastaa paljon.
Jonkin verran haastetta tuo lumen mukana kertyvän hiekan määrä. Laitteen vesialtaan pohjalle kasautuva hiekka heikentää polttimon sulatustehoa.
– Hiekkaa on yllättävän paljon ja sen takia laitetta pitää huoltaa sopivin välein. Mutta ihan hyvin siitä on selvitty, vaikka ennakkoon pelkäsimme pahempaa.
Lumensulatusta pyöritetään mahdollisimman pienellä kalustolla. Sen sijaan Espoon ainoassa lumen vastaanottopaikassa Vanttilassa useampi iso kone kasaa lumesta yhä korkeampia kerroksia.
– Vanttilaan on ajettu noin 5 400 kuormaa ja sinne mahtuu vielä jonkin verran, Uusikauppila sanoo.
Lumensulatuskone kuluttaa 250–300 litraa polttoöljyä tunnissa. Koneen polttoainetankki vetää kolmisen tuhatta litraa, joten se tyhjenee päivässä.
Espoo osti koneen kanssa samalla pari farmisäiliötä, joita siirretään koneen mukana. Niistä tankkauksen voi hoitaa paikan päällä. Isompaa tankkausta tarvitaan kolmen neljän päivän välein.
Lumenajot jatkuvat edelleen, vaikka sää muuttui vetiseksi.
Tällä viikolla katuja siistitään, lupaa Uusikauppila.
– Sulaneita katuja höylätään ja kauhotaan nyt täydellä rytinällä puhtaaksi loskasta. Aurauksen kanssa vain pitää olla varovainen, sillä lumi on erittäin raskasta.