Autojen uusi WLTP-mittaustapa vaikutti välittömästi – päästöistä paljastui rankat lukemat

WLTP-päästömittaus korvasi NEDC-arvot vuoden alussa. Päivi Tuovinen

Aapo Siippainen

Uusi mittaustapa paljastaa, että autoilusta syntyvät päästöt ova merkittävästi aiempaa suurempia, kertoo Tilastokeskuksen Tieto&Trendit-blogi.

Uutta WLTP-menetelmää on käytetty tämän vuoden alusta lähtien uusissa ensirekisteröitävissä autoissa.

Bensiini- ja dieselautoissa päästöarvot kasvoivat noin viidenneksen. Bensiiniautoissa nousua oli 19 prosenttia ja dieseleissä 23 prosenttia, Tilastokeskus kertoo. Suurin muutos (27 prosenttia) laskettiin bensiinihybrideissä. Maakaasuautoissa muutos oli 12 prosenttia.

Nyt paljastuneet tulokset ovat odotettuja. EU otti uuden mittaustavan käyttöön kaksi vuotta sitten ja vaikutusten arvioitiin olevan selviä jo silloin.

1980-luvulla kehitetty NEDC-mittaus perustui teoreettisiin ajosykleihin. WLTP-mittaus perustuu todellisiin ajosykleihin.

Mittaus sisältää aiempaa enemmän kiihdytyksiä ja hidastuksia. Seisonta-aikaa on lyhennetty, kiihdytykset ovat rivakampia ja maantieajon ajonopeus on suurempi.

Päästöjen mittaamismenetelmän muutos ei koske käytettyjä autoja. Niille määritellään rekisteröinnissä käytetyt NEDC-arvot.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut