Kiskojen puhdistuksessa on monta erikoisuutta: lumijuna kulkee vain öisin, päivällä sulatuspartiot liikkuvat jalkaisin

Tältä näytti kiskoilla eräänä tämän talven aamuna kello 4. Väylä

Jukka Hämäläinen

Mistä kiikastaa junaliikenteessä? Eikö talveen osata enää varautua? Tällaiset kysymykset ovat risteilleet viime päivinä monen junamatkustajan mielessä.

Tilanteeseen on varauduttu, vakuuttavat sekä Väylän (entinen Liikennevirasto) että NRC Finland Groupin asiantuntijat.

– Tämän vuoden alussa olemme kokeneet jo viisi sankkaa, pitkäkestoista lumisadetta Etelä-Suomessa. Helsingissä on tullut tammikuun aikana lunta enemmän kuin koskaan ennen mittaushistorian aikana, muistuttaa Väylän kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård

Yksi osoitus varautumisesta on, että Ilmalassa on otettu käyttöön lumensulatuskenttä rataverkolta aurattuja lumia varten.

Se on ollut olemassa jo vuosia, mutta tähän mennessä sitä ei ole tarvinnut käyttää vielä kertaakaan. Nyt kuitenkin pääkaupunkiseudun rautatiealueen lumen läjityspaikat alkavat olla niin täynnä, että Ilmalaan viedään lunta sulatettavaksi.

NRC Finland Groupin kunnossapidon vetäjä Harri Sakki vahvistaa, että lumitilanne on yksi syy junien myöhästelyyn.

– Juuri kun laiturikaukalot, raiteet ja vaihteet on saatu aurattua, niin lunta on tullut heti lisää. Nyt odotamme, että saamme lumijunan käymään Helsingin päärautatieaseman ratapihalla. Siinä on vaunut pois kuljetettavaa lunta varten.

Lumenpuhdistuksen kalustoon kuuluu raiteilla kulkevia koneita, kuten kiskopyöräkaivinkoneita ja ratatyökoneita, jotka auraavat, linkoavat ja harjaavat. Näitä voidaan käyttää vain öisin, jotta junaliikenne voisi kulkea normaalisti.

Vain jalan liikkuvat, turvamiehen turvaamat työryhmät voivat mennä puhdistamaan tai sulattamaan vaihteita päiväsaikaan.

Lumi ja pakkanen ovat rautatieliikenteelle huono yhdistelmä.

– Kun junat jarruttavat, syntyy lämpöä, joka sulattaa junan rakenteisiin kertynyttä pöllyävää lunta. Nuo jäämurikat sitten tipahtelevat raiteille ja vaihteisiin. Vaihteiden pitää pystyä liikkumaan, ja jos lumi tai jää estää sen, kyseessä on mekaaninen ongelma, joka voidaan hoitaa vain poistamalla se käsin, Sakki kertoo.

Suomen rataverkolla on noin 5 000 vaihdetta, joista merkittävä osa on pääkaupunkiseudulla. Vaihteiden kieliä ohjataan kauko-ohjauksella, joka edellyttää sähköisiä antureita. Ne puolestaan reagoivat herkästi vikatilanteisiin.

Joskus välttämättömien ratatöiden vuoksi voidaan joutua katkaisemaan vaihteiden lämmityksenkin hoitava ratasähkö, ja kun vaihteet kylmenevät, ongelmia tulee helposti.

– Joskus vaihteita sulatetaan kaasuliekillä, Sakki kertoo.

Pääkaupunkiseudun rataongelmat heijastuvat nopeasti myös muualle suuntautuvaan liikenteeseen.

– Kun yksikin tekninen vika hidastaa tai pysäyttää junan, tämä heijastuu heti muiden junien kulkuun ja aikatauluihin, Sakki muistuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Polkupyörävarkauksien sesonki kuumenee – Vuorokauden saldo Länsi-Uudellamaalla 22
  2. Gräsan uurnalehdon kunnostus alkoi – muistoesineet kehotetaan hakemaan perusparannuksen ajaksi pois
  3. Tapiolan pihoilta Espoon johtajaksi – 60 vuotta täyttävä Jukka Mäkelä on varttunut yhdessä kasvavan Espoon kanssa
  4. Tapiolan kahluualtaalla oleilleen koronaviruksen kantajan jäljiltä ei tiedossa jatkotartuntoja – koronapuhelin ruuhkautui tapauksen tultua julki
  5. Espoossa todettu 901 varmistettua koronatartuntaa – viikon aikana kuusi uutta tapausta
  6. Enkelinsiipinen hanhi jouduttiin lopettamaan – Korkeasaaren asiantuntija: Ei pullaa eikä leipää vesilinnuille
  7. Poliisi otti kiinni miehen, jota epäilee usean alaikäisen tytön seksuaalisesta ahdistelusta Kannelmäessä – Uhrit satunnaisia vastaantulijoita
  8. Poliisi pidätti Helsingin Veräjämäessä kiertäneen varkaan, joka murtautui koteihin asukkaiden ollessa kotona – Yksi asukas kaadettiin kumoon
  9. Koronakevät rojautti uusien henkilöautojen rekisteröinnitkin ennätyksellisen alas – sähköautojen ja hybridien suosio kasvaa edelleen
  10. Somessa on lietsottu huhuja Venäjällä sattuneesta ydinonnettomuudesta – Seurauksena mahdollisesti terveyshaittaa aiheuttava hamstrausilmiö
  11. "Sähköauto kulkisi tällä tuotannolla yli 10 miljoonaa kilometriä" – Sipoon jättimäiseen logistiikkakeskukseen asennetaan 4 000 aurinkopaneelia
  12. Vuokrat nousivat eniten isoissa kaupungeissa – poikkeusajasta huolimatta vuokra-asuntoja haettiin keväällä ennätysmäärä
  13. Kysely: Kosketuksia välttelee koronan takia enää alle puolet suomalaisista, myös luottamus asioinnin turvallisuuteen on noussut
  14. USU: Moni vuokranantaja vaati vuokralaiselta henkilötakaajan – Kuluttajaliitolla on erilainen suositus
  15. Lidlin jakelukeskuksissa kierrätetään kaikki jäte – saivat auditoinnissa korkeimman kierrätysluokituksen

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.