Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Hoivaskandaali: Yrittäjien edunvalvojat vaativat tiukempaa rotia – "Selkeästä rikkomuksesta seuraa sopimussakko"

Kuntien valvonta vanhustenhoidon ontuvissa palveluissa on kuluvina viikkoina todettu useaan kertaan. Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät ry:n puheenjohtaja Pekka Riihimäki ihmettelee Helsingin Sanomissa, että valvontakäynneistä ilmoitetaan etukäteen.

– Yllätyskäyntejä tehdään äärimmäisen harvoin. Ja jos esimerkiksi hoitajamitoituksessa havaitaan puutteita, yritys saa vain kehotuksen korjata tilanne ja "vakavan nuhtelun", Riihimäki muistuttaa.

Jos hoitajamitoituksessa kohdataan puutteita, Riihimäen mukaan yrityksen olisi velvoitettava maksamaan syntynyt taloudellinen hyöty kokonaisuudessaan kunnalle ja hoivakodin asukkaille.

– Tämä lopettaisi ongelman tehokkaasti, ja lisäksi se vastaisi useampien suomalaisten oikeustajua.

Asiaan on puuttunut myös Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa Hän on laatinut toimenpidelistan, jonka avulla vanhustenhoidon laatua voitaisiin parantaa.Myös Linnainmaan mukaan hankintasopimuksia voisi tehostaa sanktioilla.

– Omavalvonnan lisäksi tehtävät pistokoekäynnit ryhdittäisivät sopimusten toteuttamista. Nimenomaan yllätyskäynnit, joissa selvitetään sovitun palvelutason toteutuminen epäilemättä ryhdittävät sopimusten toteuttamista. Varsinkin, jos selkeästä rikkomuksesta seuraa sopimussakko, hän perustelee.

– Silloin ei tarvitse erikseen arvioida ja kiistellä sopimusrikkomuksen aiheuttaman konkreettisen vahingon määrästä, kun jo valmiiksi on sovittu, mitä rikkomuksesta seuraa.

Lisäksi yrityksen hallituksessa tulisi Linnainmaan mukaan panostaa riittävään toimialaosaamiseen sekä toisaalta myös tarkastella henkilöstön soveltuvuutta alalle.